lektiecafe med bærbare

Nyt forskningsprojekt vil løfte skærmdebatten fra at være ”anekdoktisk” til at bygge på faktuel viden

Offentliggjort

Der er for lidt faktuel viden om børns egentlige ageren med skærme og mobiler i skolen, hvad de betyder for deres velbefindende, og hvordan skolen kan bidrage til at forebygge dårlige oplevelser.

Det skal et nyt forskningsprojekt med titlen ’NOBE’ ændre på. Projektet har fået tildelt 7,9 mio. kr. i støtte fra Rockwool Fonden.

Projektet skal over de næste fire år undersøge sammenhængen mellem elevernes trivsel og digitale liv, og hvordan både lærere og forældre kan intervenere på en meningsfuld måde for at støtte børn og unge. 

Konkret vil forskerne undersøge, hvordan det digitale liv udfolder sig i skolen for elever fra 3. klasse til 8. klasse, og hvad skolen kan være med til at understøtte bedre elevernes trivsel. 

Ifølge en af forskerne lektor fra DPU Andreas Lieberoth er der et stort behov for en nuanceret tilgang til skærmdebatten. 

”I medierne er der blevet talt meget om digitale læremidler, og at der er for mange skærme i skolen, men grundlaget er ofte noget anekdoktisk. Fra forskningen ved vi noget om, hvor mange skoler der har mobilregler og om brugen af mobiler i frikvarteret. Men der har simpelthen manglet en dybtgående kortlægning af, hvor meget børn egentlig bruger digitale medier i skoletiden, og hvilken rolle de spiller for deres sociale fællesskaber i skolen”, siger Andreas Lieberoth i en pressemeddelelse. 

På baggrund af det nye vidensgrundlag skal forskerne herefter iværksætte tre måneders direkte interventionsforsøg på de deltagende skoler. Eleverne bliver hver anden uge spurgt om, hvordan de har brugt digitale medier i deres fællesskaber. Og så er der skiftende temaer, som knytter sig til negative oplevelser og problemer, de kan have haft i deres digitale liv.

Temaet kunne være udelukkelse i én periode, mobning i den følgende og så grænseoverskridende oplevelser i den tredje. 

Elevernes svar vil blive taget op af lærerne i hele klassen, hvor eleverne hver anden uge får mulighed for en fælles snak om både deres egne digitale oplevelser og deres opførsel over andre. 

dpu.dk: Otte millioner kr. fra Rockwool Fonden til DPU-forskningsprojekt om børns digitale liv og trivsel i skolen