Anmeldelse
Forklædt som nazist
Forklædt som nazist
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen udkom under stor medieopmærksomhed i 2010 og er Charlotte Johannsens - eks-elitesvømmer - beretning om sin infiltrering af det aarhusianske White Pride-miljø over en otte-nimåneders periode i 2007-2008. Hendes motivation var den, at en kammerat blev overfaldet og maltrakteret af nogle voldelige unge fra White Pride-miljøet. Det oprørte hende i en sådan grad, at hun besluttede sig for at gå under cover i det stærkt højreorienterede miljø. Det lykkedes forbløffende godt og hurtigt at blive optaget i miljøet. Hun blev også kæreste med en af de barske drenge, men da hun kom til at tale over sig på sin arbejdsplads, var det slut.
Fakta:
Titel: Forklædt som nazist
Forfatter: Charlotte Johannsen
ISBN: 9788775142934
Pris: 299 kroner
Sider: 259 sider
Type: Bog
Forlag: Informations Forlag
Hun må pakke sammen og flytte fra Aarhus til København. Under hele perioden i White Pride-miljøet er hun i kontakt med en person i researchkollektivet Redox, en journalistisk researchgruppe, der arbejder med at kortlægge den ekstreme højrefløj.
Charlotte Johannsen, der har fortalt sin historie til de to Information-journalister Marchen Neel Gjertsen og Sebastian Gjerding, afdækker rå, stupide og oprørende ting i det højreorienterede miljø. Der er ingen - overhovedet ingen - respekt for andres liv og lemmer - og slet ikke holdninger. Hadet til de venstreorienterede og indvandrerne trodser enhver beskrivelse og har chokeret denne anmelder. At smadre nogen betyder virkelig at smadre nogen! Det er deprimerende læsning. Alligevel er man nødt til at sige, at de unge højreorienterede har lov til at have deres holdninger - men deres handlinger skal man - samfundet - under ingen omstændigheder acceptere!
Bogen retter sig først og fremmest til den voksne i skolesystemet, men den interesserede og læsestærke elev kan godt være med, for eksempel i relation til en projektopgave.