Anmeldelse

Forbrugerbørn

Varernes erobring af barndommen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hjælp! Vore børn bliver overfaldet af reklamer overalt! Ja, ja, det ved vi da godt, og har man ikke råbt det i mange år? Jo, det har vi nok, men med denne bog fra USA er det blevet så meget desto tydeligere, at der gennem de seneste 30 år - og særligt inden for de sidste ti år - er skabt et massivt fokus på de 6-12-åriges forbrugervaner med blandt andet mærketøj, mobiltelefoner, læskedrikke, slik, dvd-film med diverse merchandise-produkter og computerspil. Faktisk kan man sige, at der er kommet et mantra, der hedder: Jeg forbruger, altså er jeg!

Den amerikanske psykolog Susan Linn dokumenterer, at reklamer uden tvivl er skadelige for børn i præpuberteten, da de er langt mere modtagelige for påvirkninger end teenagere. De bliver nemlig ikke bedre til at gennemskue reklamernes fiduser, sådan som mange forældre og lærere tror, og derfor er det vigtigt at advare imod det.

Bogen er et godt indslag i debatten om børns liv og udvikling til aktive samfundsborgere, og det er en bog, som jeg varmt vil anbefale forældre, lærere, pædagoger og andre, der omgås børn og unge, at læse. Susan Linn kommer nemlig med mange gode beskrivelser, råd og eksempler på, hvordan man kan være opmærksom på og yde en aktiv indsats mod kommercialiseringen og forbrugets tyranni, for eksempel gennem fælles regler i klassen, godt skole-hjem-samarbejde og bedre undervisning i at afkode mediebudskaberne. Så måske skal vi i gang med noget efteruddannelse i mediedidaktik for klasselærere?