“Det gør ondt at se dem fryse i frikvarteret”

Fire ud af ti lærere oplever, at elever er ramt af den økonomiske krise, viser ny rundspørge. Nogle børn har mere fravær, dårligere tøj og er dårligere forberedt, end de plejer.

Publiceret Senest opdateret

Oplever du, at elever fra økonomisk udsatte familier er mere økonomisk udfordrede i dag end for et år siden?

Sådan lyder det første spørgsmål i en ny rundspørge fra fagbladet Folkeskolen, som knap 300 undervisere har svaret på. Resultaterne viser, at godt 40 procent af lærerne i nogen eller høj grad oplever, at elever er mere udfordrede. Knap halvdelen af lærerne svarer desuden, at de er bekymrede for elever.

Jeanette Peitersen er en af de lærere, der kan se effekten af den økonomiske krise i klassen. Hun underviser på en lille landsbyskole på Sydsjælland. Her har mange forældre flyttet deres børn til den lokale privatskole, og mange af dem, der er tilbage, er økonomisk udsatte, fortæller hun.

“Jeg oplever ikke, at det er madpakken, der ikke er i orden. Det er mere tøj, der passer til årstiden, som jeg kan se, at de mangler”, siger Jeanette Peitersen og fortæller, at det gælder for en hel del af børnene på skolen.

“Nogle kommer i skole i en tynd jakke eller et par sko, hvor hælen er foldet ned, fordi skoen er alt for lille. Det så jeg ikke på samme måde sidste vinter”, fortæller hun.

Blandt de lærere, der har svaret på Folkeskolens rundspørge, fortæller en tredjedel, at de i større eller mindre grad oplever, at elever oftere end ellers ikke har det nødvendige tøj eller fodtøj i forhold til vejret.

Som lærer er det svært at se til, når eleverne ikke har det godt, fortæller Jeanette Peitersen,

I december måned gav hun derfor sin egen datters aflagte vintertøj til moderen til ét af børnene på skolen i stedet for at give det til Kirkens Korshær, som hun ellers havde planlagt.

“Det gør ondt at se dem fryse i frikvarteret, fordi de mangler tøj til årstiden, når ens eget barn både har en flyverdragt i skolen og en i skolefritidsordningen”, siger hun.

Vintertøjet er ikke det eneste tegn på, at en familie er ramt af den økonomiske krise, viser rundspørgen.

På spørgsmålet “Hvordan reagerer de økonomisk udfordrede børn i forhold til øvrige elever?” svarer 27 procent af lærerne, at de oplever, at eleverne har mere fravær og sygdom, end de plejer. 18 procent af lærerne oplever, at eleverne oftere møder uforberedt op til timerne, og lige så mange oplever, at eleverne oftere ikke har læst lektier.

Rundspørgen kan ikke forklare, hvordan forældrenes økonomi påvirker elevernes fravær og skolearbejde, men en af de lærere, der har deltaget i undersøgelsen, kommer med et bud.

“Det betyder, at forældrene bekymrer sig om deres økonomi og har svært ved at fokusere på barnet og dets trivsel i skolen”.