Debat

Mere læring, nu også i SFOen, er - fra et ureflekteret perspektiv - sagen

Hvorfor tillader vi at ukvalificerede dikterer hvad der sker med børn?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvornår stopper de ukvalificerede med at diktere hvad der sker med børn? I dag er følgende artikel på DR: Slut med fri leg i SFO’erne: Børn skal lære tal og bogstaver før skolestart. Der står bl.a.: 

"- Jeg tror, at det er vigtigt, at der knytter sig nogle forventninger til, hvordan den kommende skolestart skal være, så man både som forælder og elev ikke oplever et indholdsmæssigt tomrum i de måneder, man går i SFO før skolestart, siger børne og socialminister, Mai Mercado (K)." 

Et indholdsmæssigt tomrum - fordi der ikke er fokus på at lære nogle særlige skolefærdigheder? Betyder det at alt hvad vi foretager os sammen med venner også er at betegne som et indholdsmæssigt tomrum? 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Heldigvis er der også en anden artikel på DR i dag, hvori der bl.a. står: 

"- Kan de stakkels børn da ikke få lov at have lidt fritid, spørger Grethe Krag-Müller retorisk." 

og 

"- Det er super ærgerligt, at vi hele tiden skal snakke læring, læring, læring, for det giver fokus på akademiske færdigheder. Man risikerer jo, at det bliver en undervisning ligesom i skolen, og så har børnene ikke nogen fritid tilbage, siger Grethe Krag-Müller." 

Det er ganske enkelt grotesk og forargeligt at politikere og andre med ringe pædagogisk viden og indsigt får lov til at træffe sådanne beslutninger. Beslutninger som sagesløse børn bliver ofre for. 

Vi har brug for et system der sikrer at ukvalificerede bud på hvordan skolen - og SFOen - indrettes ikke kan gennemføres. Mit gæt er at stort set alle med pædagogisk/psykologisk viden er enige med Grethe Krag-Müller. Hvis denne antagelse er korrekt, hvorfor tillader vi så sådanne overgreb?