Anmeldelse

Tag Mona med i seng

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Helt nyt er det - og ikke mindre end genialt kan det blive. Her gøres virkelig et forsøg på at skabe fælles front og styrke fagdidaktikken i matematik og naturfag. Første nummer af tidsskriftet "Mona" er ubeset rekvireret af over 4.000 personer - cirka halvdelen fra grundskolen. De første fire numre udgives med støtte fra Undervisningsministeriet og er derved gratis at abonnere på.

De tal må tages alvorligt - og opfattes som et tegn på skolens store behov for didaktisk opkvalificering. Det falder fint i tråd med OECD's anbefaling om sammenhæng mellem forskning, udvikling og praksis på naturfagsområdet samt den ministerielle rapport "Vild med viden". Men for at fastholde og gerne øge abonnementstallet efter gratisperioden skal der ske en gennemgribende udvikling af tidsskriftet i forhold til brugsværdien blandt grundskolens undervisere.

Første nummer indledes med en række helt centrale, naturfagsdidaktiske problematikker: En spændende faglig kritik og forskerdiskussion af seneste Pisa-undersøgelse på specielt matematikområdet. Ideer til indhold i universiteternes nye "fagets videnskabsteori". Gymnasiereformen og natur/teknik-undervisningen i grundskolen. De forskningsbaserede artikler har alle været gennem en "peer-review-procedure", hvor manuskripterne er vurderet anonymt af to kyndige, og de efterfølges af en lang række referencer.

Målgruppen for "Mona" er prisværdig, men næsten naivt bred - fra forskere og formidlere til undervisere på alle niveauer. Og det første nummer har sat sig midt mellem to stole. Jeg ved ikke, om forskere vil anvende tidsskriftet til andet end at skrive i og profilere sig på. Jeg ved heller ikke, hvordan det kan bruges i gymnasiet og læreruddannelsen. Men hvis "Mona" skal skubbe på naturfagsudviklingen i grundskolen, er det særdeles vigtigt at videreudvikle koblingen mellem forskning og praksis. Det bliver den helt store udfordring.

Redaktionen opstiller succeskriteriet: "Når en gruppe lærere på Utterslev Skole over frokosten diskuterer bladets artikel om vilkårene for natur/teknik-faget". Det er flot og ambitiøst, og med henblik på de følgende numre kunne der for eksempel skeles til det norske tidsskrift "Naturfag", hvor indholdet er direkte rettet mod praksis i skolen, og man formidler samtidig autentiske, forskningsbaserede emner på en nem og nyttig facon.

"Mona" kan vokse sig både smukkere, større og endnu mere funktionel. Hun skulle gerne invitere sig selv med i seng - som læsning og forberedelse til næste dags undervisning i matematik og naturfag.

Tag "Mona" ved hånden og tegn gratis abonnement på: www.dpu.dk/mona