Anmeldelse

Bygninger i fremtiden / Energi i fremtiden / Transport i fremtiden

Bygninger i fremtiden / Energi i fremtiden / Transport i fremtiden

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I øjeblikket er jorden under et gevaldigt miljømæssigt pres, som gør, at vi alle bliver nødt til at tænke anderledes over vores forbrug af resurser, hvis menneskeheden i fremtiden skal bestå. Derfor er det spændende med litteratur, der sætter fokus på en anderledes resurseudnyttelse. Denne serie af bøger handler om, hvordan verdens transport, bygninger og energi ser ud i øjeblikket, og kommer med spændende bud på fremtidige og mere miljørigtige løsninger inden for de forskellige områder.

Fakta:

Titel: Bygninger i fremtiden / Energi i fremtiden / Transport i fremtiden

Forfatter: Angela Royston

Pris: 198 kroner

Sider: 48 sider

Serie: Øko-fremtid

Type: Bog

Forlag: Forlaget Flachs

Alle bøgerne starter med at opridse problemerne for derefter at gå over i de enkelte områders indvirkning på den globale opvarmning. Dernæst bliver fremtidige løsninger drøftet, inden bøgerne afsluttes med det efterhånden obligatoriske afsnit om, hvordan jorden bedst kan reddes. I disse bøger fylder dette afsnit ganske meget, hvilket efter min mening er spild af plads. Det ville have været mere interessant, hvis forfatteren havde ofret mere plads på hvert enkelt af de mange nye tiltag, der tegner fremtiden for de forskellige områder. Desværre ses det meget ofte i bøger som disse, og det slører formålet, som er at belyse spændende måder at tænke energi, transport og bygninger på i fremtiden.

På trods af en del svære ord er teksten forholdsvis let at gå til og ledsaget af gode illustrationer, som er med til at gøre bøgerne mere interessante. Bagest findes en ret udførlig ordliste, hvor de sværeste ord er forklaret, og henvisninger til supplerende litteratur, herunder også internetadresser, hvilket er rigtig godt.

På trods af de nævnte mangler vil bøgerne fint kunne anvendes i undervisningssammenhænge fra omkring 6. klasse. De kan bare ikke stå alene.