Anmeldelse

Det medicinske klasseskel / På flugt

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De to udgivelser er skåret over samme læst: En solid og gennemarbejdet lærervejledning beskriver overordnede mål for de i alt fire lektioner, som forløbet foreslås at skulle vare. Derefter følger korte læringsmål og en række didaktiske anvisninger for de enkelte lektioner med efterfølgende cases og arbejdsark til udprint. Det hele lægger op til en aktiv og debatskabende undervisning, hvor der veksles mellem gruppearbejde og plenum. I elevbogen bringes tekster direkte relateret til lærervejledningens forslag til de fire lektioners konkrete indhold.

Fakta:

Titel: Det medicinske klasseskel

Type: Diverse

Forlag: Læger uden Grænser

Titel: På flugt

Type: Diverse

Forlag: Læger uden Grænser

"Det medicinske klasseskel" tager grundigt fat i, at en tredjedel af verdens indbyggere ikke har adgang til livsnødvendig medicin. Fem konkrete sygdomme beskrives nøjere i hvert sit kapitel. Et medfølgende kortspil lægger op til cirka en halv times spil og debat om dilemmaer på grundlag af elevernes viden fra hæftets indhold.

"På flugt" behandler problematikken om verdens flygtninge, der enten er trængt af naturlige eller menneskeskabte årsager. Her fortælles generelt om flygtningeproblematikken, om etablering af lejre, om vand, hygiejne og smitsomme sygdomme i lejrene og om forskellige former for flygtninge. Et af aktivitetsforslagene er opbygning af en flygtningelejr i klasselokalet.

Stoffet er gennemgribende bearbejdet til dansk fra en oprindelig engelsksproget version - men indholdet er absolut ikke sjov læsning, og rent sprogligt vil kun de bedste og mest motiverede elever på de ældste klassetrin kunne fastholdes i den særdeles saglige tekst. Den ledsages af velvalgte og store fotos, kortskitser og nogle få andre illustrationer - men teksten kunne med fordel være suppleret og fulgt op af flere uddybende og forklarende, skematiske tegninger, tabeller og faktabokse for at øge læsbarheden.

Den primære målgruppe er fra udgiverens side tænkt at strække sig lige fra 10. klasse og til ungdomsuddannelserne. Det samlede materiale fremstår klart og overskueligt, men kræver efter min vurdering en særdeles stor indsats for at danne baggrund for en egentlig klasseundervisning i grundskolen. Bedst vil de to udgivelser kunne anvendes i projektarbejder på de ældste klassetrin, selv om så ikke alle aktivitetsforslag umiddelbart vil kunne gennemføres.