Anmeldelse

Verdensmål.nu – og på Matematikkens Dag

To udgivelser, der tilsammen tilbyder lang tids solid og relevant beskæftigelse med de største og vigtigste emner i mange fag og på alle klassetrin. I verdensmål.nu beskrives dog fysikeksperimenter, der kun virker på papiret.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er prisværdigt, at også garvede og erfarne kræfter giver deres bud på, hvordan et så vigtigt emne som FN’s sytten verdensmål kan formidles i form af tilgængelige læremidler. Vi voksne skal bestemt ikke lægge ansvaret fra os for at tænke, planlægge og handle ansvarligt, men skal den aktuelle og berettigede bekymring for klimaets tilstand bredes ud til mere end en forbigående opmærksomhed på klodens og menneskehedens fremtid som sådan, skal vi også have den opvoksende generation i tale. Og hvor kan en sådan opdragelse og uddannelse finde sted på en mere konsekvent og dækkende måde end netop i skolen?

Fakta:

Titel: Verdensmål.nu

Forfatter: Maiken Rahbek Thyssen, Ole Haubo Christensen

Forlag: Forlaget Hauboundervisning

Titel: Matematikkens dag - FN's 17 verdensmål

Sider: 240

Forlag: Forlaget Matematik

Verdensmål.nu er et faseopdelt materiale med elevbog og tilhørende lærervejledning til henholdsvis indskoling, mellemtrin og udskoling. Det er let og overskueligt at gå til for underviserne i den klasse/afdeling/skole, hvor man vælger at sætte verdensmålene på dagsordenen – og så kan klassesæt af elevbøgerne erhverves gratis. Engangsbøger som de foreliggende vil imidlertid have en ganske kort levetid, og selv om de er af svanemærket genbrugspapir, må det alligevel kræve en hel del ikkegenanvendelige resurser at fremstille det fine farvetryk. Det peger nok mere i retning af bæredygtighed at vælge den digitale bladrebog i kombination med pdf-udgaven, hvorfra netop de ønskede sider kan udskrives.

En anden overvejelse kan gå på, hvordan og hvornår bøgerne skal anvendes på de enkelte trin. ”Sund og bæredygtig”, ”Den store verden”, ”Børneliv” og ”Gør en forskel” er de gennemgående temaer. Dette kunne lægge op til spiralorganisering af undervisningen, sådan at temaerne vendte tilbage med stigende sværhedsgrad og kompleksitet op til tre gange i elevernes skoleforløb. Men så kommer der til at gå mindst fire år, før en nuværende indskolingsklasse kan nå op på højeste niveau – og til den tid må de nu foreliggende bøger være slidt op, også hvad angår indholdet. Måske skal skolen gå all in i form af en temauge, hvor verdensmålene i den grad er på dagsordenen for alle – fra morgen til aften?

Under alle omstændigheder er der meget spændende stof og gode praktiske aktiviteter at få fingrene i. For indskolingens og mellemtrinets vedkommende i fagene dansk og natur/teknologi, for udskolingens vedkommende i naturfagene. I forbindelse med sidstnævntes ”praktisk orienterede” opgaver kunne jeg dog godt have ønsket mig vejledning uden vildledning. Uagtet et stort resurseforbrug i form af stanniol er det med så enkle midler bare ikke muligt at bygge en solovn, der har ét veldefineret ”brændpunkt” – og hvad kan det efterhånden velkendte eksperiment med elpæreopvarmning af kolber med atmosfærisk luft, henholdsvis CO2, reelt vise om årsagerne til global opvarmning?

Matematiklærerforeningens udspil tager fat i de sytten verdensmål og tilhørende delmål på en så grundig facon, at vi (igen) står med det positive problem: Hvordan vil det nogen sinde være muligt at yde dette omfattende materiale bare nogenlunde retfærdighed? Én Matematikkens Dag er langtfra nok, måske ville en Matematikkens Uge række – eller fem matematikfagdage?

I hvilket omfang matematiklærerne end får lov at boltre sig, er der god støtte at hente i lærervejledningerne. Ved hvert enkelt forløb gøres der således rede for de matematiske kompetencer, der gerne skulle i spil, ligesom de aktuelle matematiske stofområder samt færdigheds- og vidensmål er anført i skematisk opstilling. Eleverne kan heller ikke være i tvivl om, hvad matematikmissionen i forbindelse med de enkelte verdensmål går ud på: ”Målet er, at I kan: kritisk vurdere statistiske undersøgelser … få viden om virkemidler … kommunikere skriftligt om matematik …”. Og der ér altså rigtig mange sjove, spændende og relevante opgaver og aktiviteter at kaste sig over for både store og små.

Lærervejledningerne, typisk på én side hver, er anbragt i umiddelbar tilknytning til de tilhørende elevaktivitetsark. Det gør det let at finde rundt og få netop den hjælp, pågældende lærer har brug for her og nu; men det resulterer også i et meget digert samlet værk, som man skal kæmpe lidt for at få til at makke ret i kopimaskinen. Også her kan pdf-udgaven tjene som et nyttigt supplement: Print derfra de sider og det antal kopier, som du skal bruge til eleverne – hverken mere eller mindre.

Alt i alt rummer de to udgivelser et væld af muligheder for, at lærere og elever i undervisningen beskæftiger sig med emner, hvor der i dén grad er noget på spil. Desto større bliver opgaven: Vi må holde hinanden fast på, at de udfordringer, som verden kæmper med, ikke bare ”går over”, når timen eller temaugen er slut.