Anmeldelse

Laura Browns CO2-dagbog, 2015

Laura Browns CO2-dagbog, 2015

Klik for at skrive manchettekst.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Året er 2015. Efter en voldsom storm har Storbritannien som det første land indført CO2-rationering. Alle borgere har fået et CO2-kort, og det er slut med store biler og ferierejser til fjerne lande. Man skal tage stilling til, om man vil bruge sine CO2-point til at lade telefonen op eller tage et bad. Alt bliver registreret, og bruger man for mange point, bliver man sat under administration.

Vi følger Laura Brown i et år, og det er både underholdende og tankevækkende. Laura har konflikter med forældre og storesøster, er ulykkeligt forelsket i naboens dreng, klarer sig ikke for godt i skolen - og nu skal hun så også forholde sig til CO2-rationeringen. Laura og omgivelsernes forsøg på at klare den nye situation sætter klimaspørgsmålet i et lidt andet perspektiv end i de sædvanlige fagbøger om klima, hvor vi præsenteres for den ene tabel efter den anden. Nok er det science fiction, men hvad nu hvis klimaet selv siger stop, og vi bliver tvunget til at gøre noget her og nu - ikke blot holde møder og have gode intentioner?

Bogen moraliserer ikke og præsenterer ikke en eneste tabel eller faktaboks - det er skønlitteratur, og man kan som læser selv drage sine konklusioner.

Når vi skal arbejde med klima i folkeskolen, er en af de største udfordringer at få gjort det meget komplekse emne forståeligt og nærværende for eleverne. En roman som denne springer alle forklaringerne over og beskriver et lidt skræmmende fremtidsscenarium, lige på og uden omsvøb. Bogen vil helt sikkert sætte en masse tanker i gang, og der vil være grundlag for en spændende snak i klassen, specielt hvis man læser den i dansk i forbindelse med et emne om klima i naturfagene.