Anja Omgaard Rasmussen, Anne Mette Vitus Jensen og Kasper Hjelholt Vejlgaard med noget af det plastik, deres elever har indsamlet og er klar til at få nyt liv som for eksempel linealer, snurretoppe og halskæder.

Tre lærere vinder penge for stort projekt, der er blevet til en didaktik 

Tre nordsjællandske lærere fik onsdag en pris for deres projekt med at få deres skole til at indsamle og genbruge plastik og give eleverne masser af bæredygtig dannelse.

Publiceret Senest opdateret

Gamle havestole bliver til knapper, som bliver brugt i H&D-projekter. På Hellebækskolen i Helsingør brænder tre af lærerne for bæredygtighed. 

De har siden 2020 - hvor skolen blev til en klimaskole - udgjort skolens klimateam, der sat retning for en fælles praksis for hele skolen.

Onsdag eftermiddag fik de tre lærere Anja Omgaard Rasmussen, Anne Mette Vitus Jensen og Kasper Hjelholt Vejlgaard overrakt Ove Lund og Hanne Nisteds lærerpris og 75.000 kroner i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelsessal i indre København.

De tre har formået at gøre klima konkret gennem et projekt, hvor eleverne indsamler og sorterer plastik, som så bliver upcyclet - også af eleverne selv. Projektet er så omfattende, at det har dannet udgangspunkt for en hel didaktik, som breder sig til alle skolens fag og klassetrin.

Plastikken er blevet til skildpaddeformede nøgleringe 

Ove Lund og Hanne Nisteds lærerpris

Prisen uddeles hvert år til en lærer eller en gruppe af lærere, som har gjort en særlig aktiv indsats enten fagligt eller pædagogisk for at skabe en god skole. En indsats som stemmer overens med Danmarks Lærerforenings vedtægter, herunder DLF's Folkeskoleideal og foreningens professionsideal.

Prismodtageren udvælges af et udvalg bestående af formanden for Undervisningsudvalget, formanden for Arbejdsmiljø- og Organisationsudvalget. Derudover deltager Ove Lund samt Hanne Nisted i udvalget, så længe de ønsker det.

Med prisen følger 75.000 kroner.

Læs mere om prisen her

På Hellebækskolens afdeling i Ålsgårde holder den praktiske del af projektet til i kælderrum, hvor to centrale maskiner står. 

Den ene maskine kværner den brugte plastik i mindre stykker, den anden smelter stykkerne, så plastikken kan hældes i forme og få nyt liv. 

I teorien er det kun fantasien, der sætter grænser for, hvad det kan blive til, men i praksis er formene meget bekostelige. Så lige nu har eleverne mulighed for at lave knapper, perler, snurretoppe og knager og nøgleringe formet som blandt andet skildpadder.

”Når man blander forskellige farver af plastik, kan man få en marmoreringseffekt, som kan være meget flot”, fortæller Anne Mette Vitus Jensen. ”Og de flotteste perler har det med at forsvinde meget hurtigt”.

”Snurretoppen er også populær”, supplerer Anja Omgaard Rasmussen.

Ud over plastikmaskinerne indeholder rummet også kasser med farverigt plastik, savet i småstykker og klar til brug.

Vi vil give dem en handlemulighed, hvor de bidrager til at gøre noget godt for miljøet og for klimaet, selv om en 4. klasses elev selvfølgelig ikke kan redde hele verdenen”.

Anja Omgaard Rasmussen, lærer

”Det her var en gang en havestol”, fortæller Anne Mette Vitus Jensen og peger på kassen med plastik i den karakteristiske mørkegrønne farve, man kender fra billige havemøbler. 

”Den her er vist mest skruelåg fra sodavandsflasker”, siger hun om en kasse med blandede farver i meget ’plastikagtige’ kulører. 

Hvad det skal blive til, er endnu uvist. Det kommer an på de elever, som skal omarbejde det.

”Vi har gået og knebet os i armen"

Til prisoverrækkelsen i Danmarks Lærerforenings hovedstyrelseslokale var det en meget glad Kasper Hjelholt Vejlgaard, der holdt en takketale på vegne af sig selv og sine to kolleger. 

”Der laves så meget fantastisk undervisning ude i folkeskolen hver dag. Og vi føler os meget privilegerede over, at nogen har fået øje på det, vi laver på Hellebækskolen, men vi vil gerne dele æren med alle de fantastisk dygtige lærere, der knokler i folkeskolen hver dag”

”Vi har gået og knebet os i armen og overvejet, hvornår vi vågner fra den her vilde drøm”

”Vi føler også stor taknemmelighed overfor vores mange dygtige kollegaer og skoleledelsen på Hellebækskolen, Helsingør Kommunes klima- og bæredygtighedsudvalg, Helsingør Lærerforening med flere". 

"God undervisning og gode projekter bliver til i et samarbejde, og vi har bestemt ikke gjort det her alene”, lød det fra  Kasper Hjelholt Vejlgaard.

Praksisfaglighed bliver koblet med teori

Hellebækskolens plastikprojekt er ikke begrænset til indsamling og omsmeltning af plastikaffald, understreger de tre prisvindere. 

Kasper Hjelholt Vejlgaard fortæller, at han underviser eleverne i plastiks betydning for naturen og for samfundet, og at det er en lige så vigtig del af projektet.

”Jeg står for den mere teoretiske del af projektet, men de to dele hænger meget nært sammen”, siger han. 

”Når eleverne bliver bevidste om for eksempel plastikaffalds betydning for naturen, bliver indsamlingen og genbruget af plastik mere end noget sjovt og hyggeligt, der foregår i håndværk og design. Og når de står helt praktisk og sorterer de forskellige plastiktyper, får de en helt anden forståelse af kompleksiteten at problemet, end hvis de kun havde arbejdet teoretisk med det”, forklarer Kasper Hjelholt Vejlgaard.

Knapper og perler af egen produktion. Yderst til højre ses formen til snurretoppe.

Alfagligt projekt

De tre læreres holdning er, at bæredygtighedstankegangen skal være en naturlig del af skolens liv.

”Projektet er så bredt, at det kan bruges til noget i alle fag. Om det så bare er, at man i matematik regner på, hvor meget plastik der skal bruges til at støbe en lineal”, siger Kasper Hjelholt Vejlgaard.

”Eller at man i madkundskab er opmærksom på det, når en bøtte syltetøj er ved at være tom og husker at komme den til genbrug”, supplerer Anne Mette Vitus Jensen.

"Vi vil give elever handlemulighed"

Uddannelsesvejledningen er endda også blevet inddraget, fortæller prisvinderne. Eleverne har nemlig besøgt en lokal plastikvirksomhed og udover at lære om, hvordan man arbejder med genanvendelse i industriel skala, var det også en anledning til at blive introduceret til nogle uddannelser og jobtyper, som de fleste af eleverne ikke kendte i forvejen.

”Men derudover håber vi også at vi med projektet kan hjælpe de elever, der oplever klimaangst og klimaskam”, siger Anja Omgaard Rasmussen. 

”Vi vil give dem en handlemulighed, hvor de bidrager til at gøre noget godt for miljøet og for klimaet, selv om en 4. klasses elev selvfølgelig ikke kan redde hele verdenen”.

De tre videre deler prisen på 75.000 kroner, men ingen af dem har i skrivende stund besluttet sig for, hvad de vi bruge pengene på.