I skraldeskuret på Vigerslev Allés Skole har man tegnet streger i forskellige farver, så det er nemt for eleverne at finde vej til den rigtige skraldespand. Og så kan børnehaveklasseeleverne også lige benytte muligheden for at øve sig i at gå på line på de farvede streger på skraldeskurets fliser.

Nu får DLF, Uffe Elbæk og de lærerstuderende støtte til bæredygtighedsprojekt

For ½ million kroner fra 2022 fra Børne- og Undervisningsministeriet etableres et midlertidigt sekretariat til støtte for 24 organisationers arbejde med at få mere bæredygtighed ind i undervisningen

Publiceret Senest opdateret

Det var på et åbent samråd sidste år, at børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil lovede at tage godt imod det, hvis Uffe Elbæk påtog sig at skrive en handleplan for at gøre den danske uddannelsesverden mere grøn. I januar i år afleverede Elbæk og 24 organisationer så handleplanen til ministeren, og nu går arbejdet for alvor i gang.

"Ingen er forhåbentlig i tvivl om, at vi står på en brændende platform, når det kommer til klima", siger undervisningsministeren på uvm.dk. "Heldigvis har vi en generation af børn og unge, som er meget bevidste om udfordringerne og enormt optagede af at bidrage til at løse dem ved at leve mere bæredygtigt. Mange børn og unge er gået forrest og har allerede ændret vaner. De tripper for at få lov til at bidrage til den grønne omstilling. Derfor glæder det mig, at vi nu tager et vigtigt skridt i retning af at integrere bæredygtighed endnu mere i hverdagen i dagtilbud, på skoler og uddannelsesinstitutioner".

De 24 organisationer bag handleplanen, herunder Danmarks Lærerforening og Lærerstuderendes Landskreds, har organiseret sig i otte partnerskaber, ét for hvert uddannelsesniveau. De får støtte af et midlertidigt sekretariat, som Børne- og Undervisningsministeriet finansierer, og så skal hvert partnerskab kortlægge opgaven inden for det enkelte uddannelsesområde. Hvordan arbejdes der i dag med undervisning i bæredygtig udvikling, hvor er der udviklingspotentiale, og hvilke udfordringer er der i det pædagogiske arbejde og i samspillet med det omkringliggende samfund, når man arbejder med uddannelse i bæredygtig udvikling.

Til september kommer de med en samlet afrapportering til ministeren.