Debat

Hvad er forberedelse og hvad er ikke forberedelse ifølge den nye aftaletekst?

Når man læser aftaleteksten så er der er ikke nogen præcisering af hvad forberedelse er. Men der er en præcisering af hvad det IKKE er.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er blevet fremhævet som en af de helt store indrømmelser fra KL at forberedelse af undervisningen ikke må placeres i elevpauser. 

Når man læser aftaleteksten så er der er ikke nogen præcisering af hvad forberedelse er. Men der er en præcisering af hvad det IKKE er. 

I bemærkningen til §8 om forberedelse står der: 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

“Forberedelse planlægges ikke til at ligge i elevpauser, hvor læreren har undervisning umiddelbart før og efter elevpausen. Elevpauser anvendes typisk til fx

elevkontakt i tilknytning til undervisningen, klargøring og oprydning, skift afundervisningslokale, akut opstået behov for forberedelse i forbindelse med vikartime, rekreative formål, kopiering, sparring med kollegaer, beskeder til forældre, gårdvagt, eller lign”

Er det korrekt forstået at det som mange lærere anser som en central del af deres forberedelse. Klargøring og oprydning, kopiering og sparring med kollegaer i aftalen ikke nødvendigvis indgår i den forberedelse, der efter anmodning fra lærer kan placeres i skemaet? 

Og at bemærkningen til §8 netop konkretiserer forventet arbejde i elevpauserne?