Anmeldelse

Mød konflikten

Mød konflikten

Konflikter drejer sig om sammenstød mellem mennesker, der ser forskelligt på en sag - eller som ser forskellige sager. Men med den rette kommunikation kan vi sammen skabe et bedre psykisk arbejdsmiljø

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Konflikter på jobbet ved vi alle er opslidende. Og det ser ud til, at konflikter er en trofast følgesvend til den moderne organisation - og i privatlivets samværsformer. Men møder vi konflikterne på arbejdspladsen på en bevidst og omsorgsfuld måde, så kan de svære situationer give anledning til indsigt og nyskabelse. For bogen - som jeg slugte i et hug i løbet af en weekend - viser, at mange konflikter forsvinder som dug for solen, hvis man kan finde ud af at tale sammen på en empatisk og ligeværdig måde.

Fakta:

Titel: Mød konflikten

Forfatter: Nethe Plenge

Pris: 275 kroner

Sider: 268 sider

Serie: Socialpædagogisk Bibliotek

Type: Bog

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Der er skrevet flere bøger om konflikthåndtering, men jeg har været særligt glad for netop denne. Den sætter på en meget konkret måde fokus på de konflikter, der ikke forsvinder af sig selv, og indeholder beskrivelser af og anvisninger på den indsats, man kan sætte i værk, når man gerne vil foregribe og opløse hverdagens destruktive konflikter mellem menne­sker på en arbejdsplads. Med denne redskabssamling og de løbende illustrerende cases fra det pædagogiske, socialpædagogiske og sundhedsfaglige område er vi virkelig i stand til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø på man­ge af de arbejdspladser, hvor der arbejdes professionelt med relationelt nærvær.

Det er interessant, som bogen er bygget op med en indledning om, hvad konflikter er, en gennemgang af, hvad den støttende samtale er for en størrelse, og en beskrivelse af konfliktt­rappen, som kan anvendes som basis for forståelse og aktiv indsats i forhold til en verserende konflikt. Samtalen understreges flere steder som det absolut nødvendige håndtag på bogens redskaber. Dels sikrer samtalen, at konflikthjælperen ikke i sin iver efter at være hjælpsom får sat handlinger i værk, som slet ikke er relevante for konfliktpersonerne. Dels er samtalen kon­fliktpersonernes bedste mulighed for selv at samarbejde aktivt med løsningen af deres konflikter.

Teori er godt, men siger ikke nødvendigvis så meget om, hvordan man kan arbejde med den nødvendige og hjælpsomme samtale i en konflikt. Derfor er det så befriende, at forfatteren har fokus på de praktiske løsninger. Teorier er supplement til den videre læsning, og bogen har virkelig gode henvisninger.

Denne bog har åbnet mine øjne for det mangesidige fænomen, som en konflikt er. Det handler om både følelser og kommunikation, og når konflikter i dag blusser op med voldsom kraft i arbejdslivet, så skyldes det, at vi investerer både liv og sjæl i vort arbejde. Arbejdet er blevet vor primære identitet, og arbejdet kan være skønt og givende, men også meget opslidende, så det giver os søvnløse nætter, hvis der opstår konflikter. Så jeg vil anbefale denne bog til alle, der i deres dagligdag omgås mennesker. Der er virkelig noget at hente, også til privatlivet!