Anmeldelse

Teamsamarbejde i skolen / Nye roller i skolen / Konflikter i skolen / Vold i skolen

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I fire selvstændige hæfter indkredses fire forhold, som har væsentlig betydning for arbejdsmiljøet i enhver undervisningsorganisation. Hæfterne indgår i serien »Psykisk arbejdsmiljø på skoler«, som udgives af Branchearbejdsmiljørådet Undervisning og Forskning.

Hvert hæfte har sit eget tema. Hæfte 1 handler om teamsamarbejde i skolen. Hæfte 2 handler om de ansattes nye roller i forhold til for eksempel kolleger og forældre. Hæfte 3 handler om konflikter og konfliktløsning. Hæfte 4 handler om fysisk og psykisk vold på skolen.

Hovedbudskabet i alle fire hæfter er, at organisationen på disse områder skal skabe tradition for professionel refleksion og tilsvarende professionelle praktiske handlinger. Synspunktet er, at alt, som forties og privatiseres, skaber grobund for manglende professionalitet og forringet arbejdsmiljø.

Ikke mindst til spørgsmålene om, hvem der har ansvaret for hvad, og hvordan man kan komme i gang, gives der i alle fire hæfter eksempler på konkrete metoder.

De fire hæfter giver nogle spændende, introducerende analyser af baggrunde for en række problemer og kriser i en undervisningsorganisation kombineret med en forståelse for, hvilken betydning disse problemer og kriser kan få for den enkelte medarbejders psykiske arbejdsmiljø.

Der er ikke tale om ny videnskab. Til gengæld er der her en kompakt, men tilgængelig introduktion til fire centrale områder inden for det psykiske og professionelle arbejdsmiljø i grundskolen. Skoleledere og lærere kan her få både kendskab til potentielle udviklingsområder og værktøjer til at gå i gang.