"Eleverne var meget mere nysgerrige og spørgelystne, end jeg troede, de ville være", husker Janne Skovbjerg. "Du kan let ende på en skole, hvor der ikke er mange med undervisningskompetence i faget. Faktisk kan du være den eneste", fortæller Janus Neumann.

Erfarne læreres bedste råd til den nybagte kristendomslærer

Lige om lidt er en ny årgang lærere færdiguddannede, og en del af dem skal ud og lære eleverne kristendomskundskab, hvad enten de har kompetence i faget eller ej. Folkeskolen.dk/religion giver ordet til to gamle rotter i faget og lader dem fortælle, hvad de ville ønske, de havde vidst som nyslåede lærere.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Janus Neumann er lærer på Skovshoved Skole, cand. pæd. i didaktik og Folkeskolens faglige rådgiver i historie og samfundsfag. Og så har han undervist i kristendomskundskab i over et årti.

1)      Vær opmærksom på at du let kan ende på en skole, hvor der ikke er mange med undervisningskompetence i faget. Faktisk kan du være den eneste. Så hvis du vil have faglig sparring, må du skabe et netværk andre steder. Det kan være med lærere fra andre skoler i nærheden eller du kan finde fagfæller online. Folkeskolen.dk/religion kan anbefales til formålet.

 2)      Brug tid på at sætte dig ind i fagets læseplan og tal gerne med andre om hvordan det, der står, kan omsættes til praksis. Pas på med at læse alt muligt ind i planen - den er ikke skønlitteratur og skal ikke overfortolkes.

3)      Kig grundigt på materialerne til faget - portaler, grundbogssystemer og så videre. Det er en fremragende måde at finde ud af, hvad man konkret arbejder med og til at få fornemmelsen af, hvordan man arbejder didaktisk med stoffet.

 4)      Hvis der skulle være en enkelt læser, som stadig har nogle år tilbage på læreruddannelsen, vil jeg klart anbefale dem at bruge lidt af praktiktiden på at undervise i kristendomskundskab. Så er man meget bedre rustet, når det er alvor.

Janne Skovbjerg er lærer på Brårup Skole i Skive og Folkeskolens religionsrådgiver:

5)      Skær ned på ambitionerne. I mit første år som lærer havde jeg planlagt 13 forløb - vi nåede fire.

6)      Især i udskolingen skal du være omhyggelig med din planlægning, så du når igennem alt det, de skal inden en eventuel eksamen.

7)      Du kommer til at møde spørgsmålet 'Hvad tror du selv på?' fra eleverne rigtigt ofte. Det er en svær balance at være autentisk og samtidig undgå at svare på en måde, der kan opfattes forkyndende. Hav et svar på spørgsmålet klar inden du går ind til lektionen.

8)      Og så den positive: Eleverne er meget mere nysgerrige og spørgelystne, end jeg troede, de ville være. De vil faktisk gerne faget.

Powered by Labrador CMS