Trods idyl i Højbyen, vand og natur har Kalundborg har meget svært ved at rekruttere lærere, især siden Holbæk Seminarium lukkede.

Kalundborg styrker folkeskolen med universitetsuddannede

Kalundborg Kommune har i flere år haft svært ved at skaffe lærere. Nu har kommunen afsat ekstra midler. De er med til at finansiere, at 15 højtuddannede underviser på byens skoler, samtidig med at de læser til lærere i Teach First-programmet.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er tre år siden, det sidste eksamensbevis blev udleveret på Holbæk Seminarium, som ligger 50 km fra Kalundborg, og de senere år har Kalundborg været nødt til at ansætte lærere uden læreruddannelse både som vikarer og i faste stillinger. Derfor bevilgede byrådet 2,6 millioner til en rekrutteringsindsats.

"Vi fik en henvendelse fra Teach First Danmark om et samarbejdsprojekt, og det synes vi, lød spændende", fortæller formand for Børn- og Familieudvalget i Kalundborg, Gitte Johansen. "Det er jo folk, som har nogle andre uddannelser, men mangler didaktikken, og den får de så via en meritlæreruddannelse".

Gitte Johansen har da hidtil også kun hørt begejstrede meldinger fra skolerne, efter at de 15 Teach First Graduates er kommet til byen.

"Og vi håber selvfølgelig, at de bliver så glade for at være her, at de bliver".

Kollektiv i Kalundborg: Sammen om at være helt ny lærer 

De bevilgede penge går dels til at betale for meritlæreruddannelsen på professionshøjskolen Absalon, hvor Teach First-kandidaterne indgår i e-læringsprogrammet, dels er der givet en ekstrabevilling til skolerne, så cirka halvdelen af de nye Teach First-lærere er ekstra. Den anden halvdel finansieres af skolernes egne vikarbudgetter.

Læreruddannede vikarer

"Nogle af de faste lærere, som har ønsket det, har fået lagt nogle vikartimer ind i deres skemaer, så der på den måde er blevet et skema til Teach First-lærerne", fortæller formand for den lokale afdeling af Skolelederforeningen, Bjørn Mortensen, Hvidebækskolen. De skoleledere, han har talt med, har hidtil også kun haft positivt at sige om den nye medarbejdergruppe.

Især er det - som i så mange andre kommuner - naturfagslærere, der mangler. Det er ikke helt lykkedes at skaffe kandidater nok med en naturfaglig uddannelse, men nogle af dem tager den så undervejs. Samtidig er det planen, at ekstrabevillingen kan betyde, at flere af Kalundborgs egne lærere kan tage et ekstra linjefag, mens Teach First-lærerne underviser.

Godt 15 procent af lærerstillingerne i Kalundborg er besat af lærere uden læreruddannelse. Og derfor glæder formand for Kalundborg Lærerkreds Karen Sørensen sig også over rekrutteringsbevillingen. Hun har været bekymret over Teach First Danmark-modellen, fordi hun tænker, det bliver meget overvældende at tage en læreruddannelse ved siden af, at man passer et fast skema på en skole:

"Men det ser ud til, at de kan magte det - og det er jo også folk, der er vant til meget læsestof", siger hun. Hun glæder sig også over, at den nye medarbejdergruppe betyder færre "4.g'ere" på skolerne - altså unge, som lige er blevet færdig med studentereksamen og så tager et år som uuddannet lærervikar. 

Kommet for at blive: Teach First-lærere er stadig i folkeskolen