Matematiklærer uden job

Pædagog og meritlærer Lis Roued Pedersen har ikke været til nogen jobsamtaler endnu

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Der er slået en del stillinger op ude på Djursland, så hvis jeg havde haft bil, kunne jeg have søgt derud. Men her i Århus er der næsten ingen ledige stillinger«, fortæller Lis Roued Pedersen, der som 45-årig fik sit meritlærerbevis i sommer.

Hun er oprindelig uddannet pædagog og har også en halv datamatikeruddannelse i bagagen. Men den kunne hun ikke få økonomisk støtte til at gøre færdig:

»Så sagde jeg, at jeg gerne ville være matematiklærer, og det kunne jeg godt få betalt«.

Lis Roued Pedersen valgte linjefagene matematik og engelsk for at sikre sig, at hun kunne undervise på mange klassetrin i folkeskolen og få kendskab til både sprog- og matematikdidaktik. Hun håber meget på et skema med de to fag i 3. til 6. klasse. Men sådan nogle stillinger har der ikke været slået op, så indtil videre har hun forsøgt sig med at søge vikariater, speciallærerstillinger og job som børnehaveklasseleder:

»Jeg har spurgt en skoleleder, hvor jeg søgte børnehaveklassejob, om det er godt, at jeg er både pædagog og lærer, og det fik jeg at vide var en fordel. Men jeg ved jo ikke, om de andre børnehaveklasseledere vil være imod at få en lærer ind«, siger Lis Roued Pedersen, der regner med snart at melde sig som tilkaldevikar, fordi hun som enlig mor på dimittendsats har underskud i privatøkonomien hver måned, og for at få en fod indenfor i folkeskolen. Da hun begyndte på uddannelsen i 2003, var det under indtryk af en kommende lærermangel, men i dag må hun erkende, at der ikke mangler lærere i Århus:

»Og så er troen på os meritlærere nok ikke helt den samme«.

kra@dlf.org