Rovdrift på lærere

Fra Arbejdstilsynets besøg på Sorø Borgerskole i 2001

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uddrag fra Arbejdstilsynets rapport over psykiske påvirkninger for lærere og pædagoger på Sorø Borgerskole. Juni 2001:

»Nogle lærere oplevede det, som om der blev drevet rovdrift på bestemte lærere, som kan håndtere besværlige klasser/elever«.

»Der findes ingen obs-klasse på Sorø Borgerskole og formålet med specialklasserne er beregnet til det indlæringsmæssige aspekt. Dog hænder det ikke sjældent, at elever med sociale og adfærdsmæssige problemer bliver placeret her«.

»Det er Arbejdstilsynets vurdering, at den samlede påvirkning af såvel lærere som pædagoger på Sorø Borgerskole medfører en risiko for helbredsforringelser som følge af stress og udbrændthed«.

Arbejdstilsynet nævner i sin rapport, at det vil »være fordelagtigt, hvis kommunen i rollen som arbejdsgiver deltager aktivt sammen med skolen i forhold til at vurdere, om skolen har de fornødne resurser til at opfylde de krav, der stilles fra kommunens side«.

Tilsynet skriver, at arbejdet med utilpassede elever kræver noget ekstra. »Netop de mest entusiastiske og idealistiske lærere (de, der brænder) er derfor i risiko for at udbrænde i et arbejdsfelt centreret om elever med store (næsten umættelige) behov for nærvær, rammesætning og omsorg. Processen forværres, hvis der er en eller flere andre belastende psykosociale risikofaktorer til stede som stor arbejdsmængde/arbejdspres«. Og man foreslår at udarbejde en procedure for, hvordan man håndterer problemerne. En procedure, som alle medarbejdere deltager i.