Debat

Svar til Lene Junker

Kære Lene Junker.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overenskomst 15 - hvad skal vi kæmpe for, og hvordan skal vi gøre det?

Tak for dit bidrag i forhold til de kommende overenskomstforhandlinger. Jeg ved fra en række medlemsmøder, at loft over antallet af undervisningstimer og tid til forberedelse er afgørende principper i en aftale, der vil skabe muligheder for, at eleverne får en ordentlig undervisning, og lærerne får en ordentlig arbejdssituation. Holdningerne til fuld tilstedeværelse er mere delte, men en løsning kan være, at de, der ønsker fuld tilstedeværelse, har mulighed for det.

Jeg har altid haft den holdning, at en god arbejdstidsaftale ikke opnås gennem en konflikt, hvor den ene part tryner den anden. Det ser vi desværre med al ønskelig tydelighed lige nu. Kommunerne fik med regeringens hjælp alle deres krav til en ny aftale gennemført efter fire ugers totalt ødelæggende lockout. Det er helt åbenlyst, at det har skabt massive problemer i skolen. I stedet for at påtage sig ansvaret for, at skolerne har mulighed for at lykkes med de regler, som KL/kommunerne med regeringens hjælp gennemtvang, hører vi nu gang på gang, at repræsentanter fra KL og regeringen blot sender aben videre til skolelederne, der ikke har en jordisk chance for at løse det grundlæggende problem, som du beskriver: »mængden af undervisning og mangel på tid til forberedelse«.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Omkostningerne, ved at regeringen valgte totalt at tilsidesætte den danske model for i stedet at gennemføre regeringens politiske projekt, viser sig lige nu med skræmmende tydelighed. KL og regeringen står med et enormt ansvar for at skabe rammer om skolens virksomhed, så eleverne kan få en god undervisning.

Jeg er ked af, at diskussionerne om foreningens krav til de kommende forhandlinger druknede i de mange udfordringer, I stod med på skolerne før og efter sommerferien, men du skal vide, at jeg eller andre fra hovedstyrelsen meget gerne kommer til Odense for at drøfte situationen.

Anders Bondo Christensen, formand for DLF