Konfliktfyldt arbejde

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Trusler fra elever og forældre, konflikter med elever, der har sociale problemer, og lange arbejdsdage med mange møder. Det er nogle af de problemer i hverdagen, der stresser, trætter og påvirker lærerne.

Arbejdstilsynet har iværksat en kampagne for at undersøge lærernes psykiske arbejdsmiljø. I alt besøger Arbejdstilsynet 200 skoler på landsplan frem til omkring sommerferien eller lige efter, men allerede nu tegner der sig et ret klart billede af, hvad det er, der påvirker lærernes psykiske arbejdsmiljø negativt.

De vanskelige elever og de lange arbejdsdage bliver nævnt af rigtig mange lærere, når Arbejdstilsynet er på besøg. Dertil kommer uklarhed om mål og krav. Ofte er målene ikke defineret klart nok, så lærerne har svært ved at vide, om de arbejder i den rigtige retning - og det er frustrerende. Samtidig har lærerne høje krav til sig selv og ønsker at have stor indflydelse på arbejdet.

Arbejdstilsynet har sendt mange vejledninger til de skoler, de har besøgt. Vejledninger, der skal hjælpe skolerne til at få taget hul på problemerne og løst dem. Arbejdstilsynets sanktion om at udstede påbud til kommunen er kun sket et par steder indtil nu. Disse påbud handler om arbejdet med elever med svære problemer.

Hele kampagnen om lærernes psykiske arbejdsmiljø afsluttes til efteråret, og en færdig rapportering fra Arbejdstilsynet kan forventes omkring årsskiftet.