Alex Ahrendtsen og Anna Mee Allerslev debatterede folkeskolereformen til et KL-arrangement.
Foto: Esben Christensen
Ahrendtsen: "Reform-nykker" har givet forkert indførelse af reform
Dansk Folkepartis folkeskoleordfører ville have indført reformens elementer over en 10-årig periode i stedet for det hele på en gang.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis Alex Ahrendtsen havde haft styrmandskasketten, var reformen blevet indført anderledes.
- For det første ville han ikke have gennemtrumfet en ny overenskomst samtidig med, at man ville indføre en ny skolereform. Overenskomsten skulle have været på plads på forhånd.
- Han ville have sikret sig, at lærerne var med på projektet.
- Og de mange forandringer skulle have været indført element for element over en 10-årig periode.
"Der sker tit det, at politikere får reformnykker, når de bliver ministre, og så vil de indføre mange ting på samme tid", sagde Alex Ahrendtsen.
Han var til debat hos KL på folkemødet, hvor der blev stillet spørgsmålet: Går det hurtigt nok med folkeskolereformen?
Anne Mee Allerslev(RV), der er formand for KLs børne- og kulturudvalg, fortalte om den politiske virkelighed, før reformen blev indført.
"Den økonomiske situation var sådan, at mange kommuner havde svært ved at leve op til skolens minimumstal", sagde den københavnske beskæftigelsesborgmester, og fortsatte:
"Alt andet lige, har vi fået mange flere timer. Og mange steder er der også kommet mere variation", sagde hun. Anna Mee Allerslev opfordrede i øvrigt til arbejdsro om skolen - nu hvor landspolitikerne havde vedtaget en: "Rigtig, modig, visionær og ambitiøs reform".
Udover politikere var en række praktikere til stede.
Skoleleder Andreas Grosbøll opfordrede til sindighed - reformen vil tage tid:
"Vi skal ændre på vores læringsmæssige perspektiv. Vi skal have fokus på det enkelte barns læringsmål, og vi skal have et læringsperspektiv i stedet for et undervisningsperspektiv", sagde han.
Liam, der er elev på Rønneskolen afdeling Øst, fortalte at han var glad for mange af reformens ideer, men kunne man måske gøre lektiecafeerne frivillige?
Signe Ballegaard Schmidt, der er lærer på Rønneskolen afdeling Øst, fortalte, at hun havde haft svært ved at forstå reformen:
"Jeg brugte et halv år, på at forstå at reformen består af ting, som vi allerede gør - men så gik det op for mig, at vi skal så gøre det endnu mere. Vi lærerne har ikke noget imod reformen, men vi har måske noget imod den måde, den er blevet implementeret på: Man har indført noget nyt, samtidig med, at man vil gøre det for færre penge", sagde hun.