Debat

Sympatisk eller solidarisk?

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hvor er det bare trist, jeg får for det første ikke lov til at passe mit arbejde, samtidig med at jeg ikke får løn! Så har jeg samtidig kolleger, der ikke er organiseret. De går på arbejde, de får løn, mens jeg kæmper vores fælles sag! Usolidarisk, det er, hvad det er!«

Citat Heidi Falkenstrøm, lærer på Karise Skole.

De arbejder trods lockout: Ubehageligt med uorganiserede kolleger

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Der er lockout. Det har de fleste nok opdaget. Som en del af lockouten går lærerne, der er organiseret i DLF, på gaden for, med stor kreativitet, at gøre opmærksom på deres frustration over situationen og deres vilje til at passe deres arbejde, for det er KL, der har lockoutet. Det var KL, der, længe før de reelle forhandlinger var gået i gang, varslede lockout.

Men ikke alle lærere er organiseret under DLF. Nogle er ikke engang gult organiseret, hvis man kan sige sådan, og det skaber endnu en konflikt i konflikten. Det er ikke sjældent hørt i debatten blandt lærerne, for eksempel til stormøder, at: »Hvis man ikke deltager aktivt i aktiviteterne, skal man vel heller ikke have konfliktstøtte?« eller »Jeg ved ikke helt, om/hvordan jeg skal tale med de kolleger, der ikke er solidarisk organiseret, når jeg kommer tilbage på skolen«. Det fylder mig med ærgrelse og stor lyst til at diskutere, hvornår solidaritet bliver usympatisk.

»De får løn, mens jeg kæmper vores fælles sag!« Men hvad hvis de ikke ønsker vores hjælp?

Hvad hvis de ikke er en del af den sag, du kalder fælles? Måske har de truffet et bevidst valg på et oplyst grundlag. På den skole, hvor jeg er ansat, hylder vi forskellighed. Jeg oplever, at det er sådan i folkets skole generelt. Hvis jeg tager fejl, kan jeg godt forstå flugten til friskolerne.

Forskellighed i demokratisk forstand betyder også retten til at være uenig i præmissen. Jeg tror heller ikke, at KL ønsker en discountskole. Jeg tror ikke engang, at KL og DLF er uenige i målet med folkeskolen. Jeg tror, at KL til tider taler af uvidenhed, og at vi derfor må insistere på at argumentere og nuancere, ikke barrikadere os med forladeren ladt. Derfor må vi heller ikke gøre os til moralens vogtere. Argumenter for dit standpunkt, nuancer din meddebattør om muligt. Det er både solidarisk i bredeste forstand og tilmed sympatisk.