Debat

Bryd styringsmuren ned

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Overstyringen af skolen har mange steder medvirket til en skole, der ikke kan genkende sig selv. Det har ført til meningstab og trange kår for både elever og lærere. Flere nye politiske beslutninger sender kraftige signaler om, at det er tid til at koncentrere sig om indholdet i skolen - frem for styringen af skolen. Det er positivt, at milepælene rykker sig, men det er afgørende vigtigt, at vi alle hjælper til med at skubbe på.

Dansk skoletradition har været under forandring i en årerække. Ikke mindst 2014-lovgivningens overdrevne målstyring har medført en overstyring af lærerprofessionen, hvor mange lærere har måttet indordne sig under de mange målhierarkier frem for at have fokus på det vigtige indhold i undervisningen.

Nu er overstyringen af lærerprofessionen i begyndende opbrud, men der er fortsat et vigtigt arbejde forude med at bryde styringsmuren ned. Ændringen af Fælles Mål er en god begyndelse, nu venter vi med store forventninger på ændringerne af læringsplatformene, og med den nye politiske justering af reformen er der banet en vej, der kan føre til mindre styring og større fokus på kvalitet i skolens opgaver.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De nye beslutninger om at skrue ned for styringen kræver, at vi som fagprofessionelle har svar på, hvad der skal sættes i stedet for styringen. Her bliver det afgørende, at vi kan beskrive vores stærke professionelle ståsted for omverdenen, og hvilket råderum vi har brug for for at kunne skabe god undervisning og skole. Her er faglige, didaktiske og pædagogiske overvejelser og argumenter afgørende - og de skal siges højt!

Vores fagsprog skal i spil. Vi påtager os hver eneste dag et professionelt ansvar for at løse de mange komplekse opgaver i skolen, men vi kan kun leve op til skolens vigtige formål, hvis vi har et professionelt råderum, der gør det muligt at træffe faglige beslutninger, for eksempel at vælge mellem metoder, arbejdsformer, indhold og så videre. Og der skal være en reel frihed til at prioritere de løsninger, der gavner elevernes udvikling og trivsel bedst. Det er nu, der skal skabes plads og rum til den professionelle dømmekraft.

Dedikerede og engagerede lærere er den vigtigste forudsætning og drivkraft for elevernes udbytte af undervisningen. Derfor er det helt afgørende, at hver eneste skole i landet får drøftet, hvordan vi kommer af med styringsspændetrøjen, så der igen bliver skabt plads til god undervisning.