Resurser og ordentlige arbejdsforhold

I perioden fra juni 2010 til august 2011 er der blevet 3.500 færre lærere i folkeskolen. Det har ganske alvorlige konsekvenser både for lærere og elever.

Publiceret

stillere

Førstesuppleant: Heidi Yoma Rasmussen kreds 16

Andensuppleant: Thomas Bo Jensen kreds 10

Stillere:  

Lene Grethe Jensen kreds 10

Anne Højlund kreds 10

Pia Møller kreds 14

Lisbet Merluung kreds 10

Peder Elmqvist kreds 10

Annemette Rosenkrantz kreds 10

Steen Jeppesen kreds 14

Martin Roald-Arbøl kreds 14

Niels Kjeldsen kreds 21

Peter Christian Hammershøi kreds 21

Kenneth Henriksen kreds 21

Claus Bendixen kreds 21

Claes Hjort Kreds 25

Vibeke Scheving kreds 25

Maiken Bryde Amisse kreds 25

Thomas Christiansen kreds 25

Flemming Høymann kreds 9

Klavs Nielsen kreds 9

Karen Vestergaard Hansen kreds 14

Ebbe Frilund Gjørup kreds 14

Henrik Thomsen kreds 13

Henrik Nielsen kreds 13

Jan Bakmand Nørgaard kreds 13

Gitte Høgh Greisik kreds 14

Bjarne Holst kreds 17

Morten Risager kreds 18

Joan Jørgensen kreds 18

Kim Bach kreds 18

Vibeke Lynge kreds 16

Lone Brandel kreds 16

Casper Christiansen kreds 16

Bjarne Kent Nielsen kreds 16

David Qvist kreds 16

Ketty Larsen kreds 16

Carsten Engelhardt Holm kreds 16

Ulrich Gørtz kreds 16

Anne Kristine Juul kreds 16

Lene Kryger Bardrum kreds 16

Søren Overby kreds 16

Niels Damløv kreds 15

Birthe Hansen kreds 15

Linette Træholt kreds 15

Steen Rosted kred 15

Erik Drejer kreds 15

   

 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har en ambitiøs folkeskolelov. Vi har et øget krav om faglighed. Vi har et øget krav om at inkludere stadig flere elever. Desværre hænger dette ikke sammen med nedskæringen i antallet af lærerstillinger. Vi skal slås for, at kommunerne prioriterer skolen højere i de kommende år.

 

I hovedstyrelsen vil jeg arbejde for følgende:

 

Vi har en arbejdstidsaftale, der sikrer et professionelt råderum. Vi skal til gengæld ikke lade kommunerne fylde nye opgaver ind i dette råderum, uden der afsættes flere resurser til det. Vil kommunerne have lærerne til at undervise mere, må de klart meddele, hvilke opgaver der ikke skal udføres - og samtidig stå til ansvar overfor elever og forældre.

Vi skal hjælpe de kredse, hvor det ikke er muligt at indgå en fornuftig arbejdstidsaftale, bedst muligt.

 

Vi skal gøre alt, hvad vi kan for at formindske den arbejdsløshed, der lige nu er blandt lærere. Det gør vi for eksempel ved at kræve, at det er uddannede lærere, der ansættes i alle lærerstillinger.

 

Lønudviklingen i de kommende år bliver snæver. Vi skal forsøge at sikre, at reallønnen bevares for alle. Det gør vi ved at aftale generelle, procentvise lønstigninger. Ikke ved at flere dele af lønnen lægges ud til lokale lønforhandlinger.

 

Arbejdsmiljøet skal forbedres, så vi ikke bliver syge af at gå på arbejde - sammenhæng mellem krav og resurser.

 

Som hovedstyrelsesmedlem skal man varetage alle medlemsgruppers interesser. Vi skal ikke glemme de mange medlemmer, der ikke underviser i folkeskolen. Jeg mener, at meget af ovenstående kan overføres på alle områder, hvor vi har medlemmer.