Et helt og sundt arbejdsliv

Publiceret Senest opdateret

1.-SUPPLEANT:

Inge Thomsen, 1422 København K, kreds 11

2.-SUPPLEANT:

Thomas Roy Larsen, 2100 København Ø, kreds 11

STILLERE:

Janne Riise Hansen, kreds 11 • Malene Brandt, kreds 11 • AndersLund Svendsen, kreds 11 • Thrine von Spreckelsen, kreds 11 • PeterSteen Jensen, kreds 11 • Jacob Sønderby Pedersen, kreds 11 • NielsWester-Andersen, kreds 11 • Torben Fleckner, kreds 11 • Line Lund,kreds 11 • Pia Jepsen, kreds 11 • Inga Giversen, kreds 11 • KimDarving, kreds 11 • Henning Hermansen, kreds 11 • Niels Jensen,kreds 11 • Steffen Rosschou, kreds 11 • Rikke Andersen, kreds 11 •Allan Severin, kreds 11 • Anders Vad, kreds 11 • Anders K. Juul,kreds 11 • Susanne Fisker, kreds 11 • Dorte Meyer, kreds 11 • KarenSøbæk Sørensen, kreds 11 • Winnie Feld, kreds 11 • Niels Birkemose,kreds 11 • Dan Serritslev, kreds 11 • Mikkel Ambrosius, kreds 11 •Rebekka Camille Raisch-Untereiner, kreds 11 • Eva Stemann Larsen,kreds 11 • Mattias Smidt, kreds 11 • Jens Rom, kreds 11 • KristianMikkelsen, kreds 122 • Casper Neistrup, kreds 11 • Miki Kalfner,kreds 11 • Linda H. Christensen, kreds 11 • Helle Dahlslund Buus,kreds 11 • Triani Nielsen, kreds 11 • Julie Svendborg Sørensen,kreds 11 • Mads Møller Nielsen, kreds 26 • Brian Visby Jensen,kreds 11 • Elisabeth Eilschou Holm, kreds 11 • Helle Laura Thomsen,kreds 11 • Lars Fabricius, kreds 11 • Unna Jønck, kreds 11 • LeneLarsen, kreds 11

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skabes i fællesskab i en stærk og levende fagforening. Vi giver os selv 100 procent, når vi går på arbejde, og gør alt for at lykkes med vores lærergerning. Mange af os ønsker at blive ved, til vi når pensionsalderen. Vi er altså i gang med vejledning og undervisning i omkring 40 år. Hvis vi altså kan holde til det. De arbejdsforhold, vi for tiden arbejder under, er på ingen måde langtidsholdbare. Det dominerende styringskriterium på vores offentlige arbejdspladser er: Hvis man kunne gennemføre nedskæringer sidste år, kan man skære mere i år og til næste år. Der tænkes kun på kort sigt. Hvordan folkeskolen har det om ti år, om eleverne mistrives, og personalet bliver syge, om der bliver uddannet nye kompetente lærere, er fuldstændig underordnet. Vi har set kollegaer blive fyret efter fem måneders sygdom i København. På langt sigt svarer fem måneder til cirka en procent af et arbejdsliv. Dagpengeforliget giver kun sikkerhed for dagpenge i to år med en dagpengesats på vej ned mod 50 procent af vores løn.

Jeg ser det som vores største opgave i Danmarks Lærerforening, at vi i dialog og samarbejde med elever, forældre, andre fagforeninger og samfundet i sin helhed får genskabt en vilje til at prioritere folkeskolen med resurser, der også på langt sigt kan sikre alle børn en lærerig og udviklende skolegang og uddannelse. Og et opgør med tankegangen om, at ansatte er arbejdskraft, man bruger op og derefter fyrer. Det kræver, at vi som fagbevægelse tør sige fra og derved tydeliggør, hvor alvorlig situationen er. Vi skal ikke i en dagpengekommission blåstemple et dagpengesystem uden reel tryghed. Vi skal kun anbefale overenskomster, hvis de indeholder bindende arbejdstidsaftaler, der giver sikkerhed mod usunde arbejdsbetingelser.