En million til forskning i klasserum

Hovedstyrelsen reserverer en million til pædagogisk forskningsprojekt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad sker der helt konkret i undervisningen, hvad fremmer udviklingen af kvalitet og lærernes tilfredshed med arbejdet - og hvad hæmmer? Det er nogle af nøglespørgsmålene i et forskningsprojekt, som hovedstyrelsen vedtog at bevilge en foreløbig garantisum på en million til at sætte i gang.

Det er forskere fra CVU Nordsjælland, som skal beskrive projektet nærmere. Metoden er aktionsforskning, hvor forskerne selv deltager i det, der sker undervejs, sammen med lærerne. Fra CVU Nordsjælland bliver der bevilget 500.000 kroner. Det er meningen, at andre interessenter som kommuner og Undervisningsministeriet også vil blive inviteret til at være med. Indstillingen affødte en længere debat - og tre afstemninger - over temaet: Skal vi bruge penge på det faglige eller det pædagogiske ben - og har vi råd.

Til slut stemte 20 for og otte imod, at der blev reserveret en million. Efter de foreløbige projektbeskrivelser kan hovedstyrelsen så tage endelig stilling.

hbj