Erik Schmidt vinder Stinus-prisen

Lærerforeningens Stinus-pris gik i år til lærer Erik Schmidt, der gennem mange år har kæmpet for en åben og kritisk debat om folkeskolen.

Publiceret Senest opdateret
"I år er det en lærer med et fantastisk engagement, der har gjort en ekstraordinær indsat i mere end en menneskealder". Sådan startede formand for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen sin tale til modtageren af årets Stinus-pris.
"Det er så imponerende, alt det du har fået sat i gang, og hele tiden for at kvalificere debatten om hvordan, vi kan gøre skolen bedre", sagde formanden rosende, og henviste blandt andet til Erik Schmidts motto: 
"Vi må kræve, at pædagogikken som fag og profession respekteres af hensyn til kvaliteten i folkeskolen".
Hele salen hyldede Erik Schmidt med et stående bifald. Prismodtageren var både glad og beæret over at havde fået Stinus-prisen:
"Jeg er rigtig glad, for det er jo kolleger, der giver mig prisen. Folk der ved, hvad de snakker om. Det betyder meget. Jeg vil tænke på dette, når jeg skal i retten (rettet 16:40, red.) med min tidligere arbejdsgiver - det kan jo godt stive en lidt af".
Anders Bondo Christensen understregede i sin tale, at Erik Schmidt ikke får prisen, fordi han har fået en tjenstlig advarsel. Men han opfordrede samtidig til. at de delegerede klappede så højt, at det kan høres helt til Odense Kommunes personaleafdeling.  
Erik Schmidt har et omfattende CV, der tydeligt viser, at han gennem mange forskellige initiativer har raget op i den pædagogiske debat. Udover hans 34 år som lærer på Agedrup Skole i Odense, har han blandt andet været redaktør for tidsskriftet Opinion og initiativtager til Det Alternative Sorømøde som modstykke til ministerens årlige møde. Desuden er han næstformand i tænketanken for pædagogik og dannelse Sophia og har haft fast spalteplads i Folkeskolen,for bare at nævne et par stykker.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Powered by Labrador CMS