Klasserne stiller op i skolegården, når frikvarteret er slut, og så henter deres lærer eller pædagog dem.
Klasserne stiller op i skolegården, når frikvarteret er slut, og så henter deres lærer eller pædagog dem.

Elever og ansatte enige: Corona-regler giver ro

Når vi alle sammen er vaccinerede, og coronavirus forvist til glemmebogen, får forældrene stadig ikke lov at komme med ind på gangen og sige farvel. Det er én af de coronaregler, som ansatte og elever på Hobrovejens Skole har besluttet at gøre permanent.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Det var en helt anden ro. Der var ingen, der løb på gangene eller trapperne. Man færdedes på skolen på en helt anden måde. Der var også mere stille, fordi klokken var slukket", fortæller viceskoleleder Lene Hammerby i en pressemeddelelse om oplevelsen af skolehverdagen under coronareglerne før sommerferien.

Ledelse, pædagoger og lærere evaluerede på, hvad de syntes, fungerede. Og bagefter blev eleverne spurgt - hver klasse satte tid af til snakke om udeundervisning, trappeopdelinger, fokus på håndvask og de andre tiltag mod smitte.

To arbejdsgrupper kiggede på svarene i to spor, henholdsvis pædagogiske og arbejdsmiljømæssige tiltag. Og der var meget, der gik igen - eleverne satte ligesom de ansatte pris på, at der var mere ro og mere opmærksomhed på den enkelte, når undervisningen foregik i mindre grupper - men samtidig savnede de kammeraterne i den anden gruppe.

Hobrovejens Skole vil fastholde mere inddragelse af håndvask i undervisningen, håndsprit i alle klasselokaler, opdelte udearealer, og at hver klasse stiller op i skolegården, når frikvarteret er slut, og så henter deres lærer eller pædagog dem, så de følges ad i god ro og orden ind i klassen. Og så er der ingen forældre på skolen mere.

"Eleverne har fået et stærkere klassesammenhold og klassefællesskab, og lærerne og pædagogerne har fået nemmere ved at spotte, hvem der har haft et knapt så godt frikvarter og hurtigt se, om det er noget, der skal arbejdes med inde i klassen. Og det vil vi gerne holde fast i", siger Lene Hammerby.

Hver klasse blev også tildelt et wc, som var deres i genåbningsperioden, og det har også vist sig at have positive bieffekter:

"Toiletterne er mere rene. Eleverne har fået et ansvar for hygiejnen, som de ikke havde før. Det betyder, at de nu mere interesserede i at holde hver toilet rent, fordi de eneste andre, der bruger det er ens klassekammerater. Og dem har de ikke lyst til at aflevere et ulækkert toilet til".

Powered by Labrador CMS