Folkeskolens leder:

Ferie fra coronaskolen

Underrubrik

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er der noget, vi kan bruge fremover fra coronatiden, eller gælder det bare om at vende tilbage til sådan, som tingene var før marts 2020? Hvad med eleverne? Lider de af fagligt efterslæb?

Folkeskolen  har spurgt lærerne i en ny undersøgelse, og der er almindelig enighed om, at man ikke kan skære alle over en kam. Nogle har haft glæde af en rolig hverdag. For det er jo ikke sådan, at eleverne ikke er blevet undervist. Men de, der i forvejen har det svært, er ramt hårdt.

Det er nogle drenge i udskolingen, som har mistet motivationen og ikke har lavet så meget, som de skulle. Det er nogle tosprogede elever, som ikke har fået trænet sprog. Og det kan være elever, som har faglige udfordringer, hvor læreren har været langt væk, når man har siddet derhjemme bag en skærm.

Efter sommerferien bør der sættes ind over for disse elever. Ikke med store brede tiltag, som er ens for alle elever. Det skal være indsatser, som på en gang styrker fællesskabet og trivslen i hele klassen - og samtidig er målrettet de elever, som skal have en ekstra vitaminindsprøjtning for at komme videre fagligt eller motivationsmæssigt.

Her er det rigtig godt, at politikerne netop har meldt ud, at det er muligt i højere grad at gennemføre undervisning med to lærere. Det vil der også være brug for for at komme tilbage på sporet.

Det er vigtigt, at det så ikke bare overlades til den enkelte lærer. Det må være hele skolen, som sammen prioriterer og finder ud af, hvad der skal til.

Efter en velfortjent ferie. God sommerferie!

Powered by Labrador CMS