For tiden klarer matematiklærer Anne Mette Feldskou nødundervisningen fra spisebordet i sit hjem. Ledelsen på hendes skole har meldt ud, at lærerne skal sende opgaver ud til eleverne i dansk, matematik og engelsk.

»Vi har talt om ikke at overbelaste børnene«

Lærer Anne Mette Feldskou føler sig presset på både at stå for nødundervisning til sine elever og samtidig hjælpe sine egne børn derhjemme. Og så vil hun faktisk helst ikke kalde det, der foregår nu, for undervisning – hun kalder det for træning. Opdateret med et opråb fra Anne Mette Feldskou.

Publiceret
Skoleledelsen har meldt ud, at det forventes, at lærerne tjekker Aula to gange om dagen, men Anne Mette Feldskou mener, at hun snarere er derinde fem gange på en dag. Både fordi systemet er overbelastet, så lærerne nogle gange ikke kan komme ind, og fordi hun arbejder i korte perioder fordelt over dagen.

Opråb fra en hjemmearbejdende lærerog mor!

Anne Mette Feldskou blev interviewet til Folkeskolen tirsdagden 17. marts. Sent søndag den 22. marts sendte hun denne mail,fordi hun synes der kommer strammere retningslinjer forfjernundervisning, som hun mærker både som lærer og som forælder.Da hun søndag læste sin søns børnehaveklasses plan for den kommendeuge, blev hun helt forpustet. Derfor denne tilføjelse medfrustration og bekymring for den retning, det hele begynder at tage- en tilføjelse som ikke kunne nå at komme med i bladet.

Det er blevet søndag aften, og den første uge af skolelukningener overstået. Ja, faktisk veloverstået, synes jeg selv. Jeg åbnerAula, for at se kommende uges planer for min dreng i 0. klasse.Dokumenter med SKAL-opgaver og alverdens forslag til måder både atarbejde med tallene og bogstaverne, "så der ikke skal laves i danskbogen, når vi kommer tilbage." dukker op på min skærm. De dygtigebørnehaveklasseledere, har uden tvivl gjort sig umage med at tænkegode og kreative idéer, for at vi som forældre skal føle, at vi haret godt indhold til vores børns hjemmeundervisning. Men jeg kan meddet samme mærke, hvordan disse gode intentioner, virker helt modsatpå mig. Alle mine mange identiteter (mor, lærer, kok,hjemmeunderviser, rengøringsdame og pædagog) mister fuldstændigpusten ved læsningen af, hvad der forventes vi skal arbejde med iden kommende uge. Og jeg er endda selv lærer og ved, hvad der menesmed "børnestavning", "10´er-venner" m.m. Men hvordan skal forældre,som ikke har kendskab til undervisning, fagdidaktik og pædagogik,på nogen måde have mulighed for, at gennemføre hjemmeundervisning?Undervisning som lærere normalt bruger lang tid på at forberede,planlægge og tilrettelægge.  Hvis vi forventer at forældre,kan overtage undervisningen af børnene, ved at give dem forslag tilforskellige opgaver, underkender vi vores egen professionalitet ogfaglighed.

Lukningen af institutioner og skoler er en undtagelsestilstand.En tilstand hvor forældrene både er sendt hjem for at arbejde, menallervigtigst, sendt hjem for at passe på deres egne børn. Og oveni det forlanges det så, at man som forældre skal hjemmeunderviseegne børn midt i en Corona-virus som ingen ved hvor længevarer. Det er ikke fair! Hverken overfor børn eller forældre.

Med håbet om, at hjemmeundervisning ihøjere grad tænkes som opgaver og aktiviteter, som hjælper til lidtdagstruktur og som er med til at holde børnenes skolehjerner i gangpå en fair måde både over for børn og forældre.

- Fra en hjemmearbejdende lærer og mor. 

DLF: BRUG CIRKULÆRET FOR SUNDFORNUFT

Reglerne for nødundervisningen er flertydige. Børne- ogKulturchefforeningen har på eget initiativ sendt et lynhøringssvartil Undervisningsministeriet, hvori de kommunale chefer påpegeruklarheder og praktiske udfordringer i de nødregler, som regulerernødundervisning under coronalukningen af skolerne. Også DLF harhenvendt sig til ministeriet med uklarheder i nødreglerne.

Formand for undervisningsudvalget i DLF Regitze Flannovopfordrer alle til at bruge deres sunde fornuft: »Prøv at gå idialog lokalt og tilrettelæg nødundervisningen, som det er muligt,og så det giver mening, i respekt for at hjemmene har megetforskellige forudsætninger for at hjælpe børnene medhjemmearbejdet. Vi skal ikke stresse hinanden. Det her er ennødsituation for uddannelse. Dagsordenen er en helt anden - vi skalpasse på hinanden og er i en sundhedskrise«.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Skolen på Grundtvigsvej i Frederiksberg Kommune har ledelse og lærere aftalt, at de skal passe på med ikke at overbelaste eleverne med alt for mange hjemmeopgaver her i coronaskolelukningen. Ledelsen har meldt ud, at der skal være opgaver til dansk, matematik og engelsk.

Lærer og matematikvejleder Anne Mette Feldskou har som sine kolleger fået nogle overordnede retningslinjer fra ledelsen om omfanget af nødundervisningen.

»Jeg underviser i matematik, og der skal være arbejde til omkring halvanden time om dagen. Svarende til to lektioner«, fortæller Anne Mette Feldskou i telefonen fra en legeplads tæt på sin bolig, mens hendes egne børn høres i baggrunden.

Hun er hjemme med sine to børn, Kalle på syv år, der går i 0. klasse, og Silje på tre år, der lige nåede at være en dag i børnehave, før hun blev ramt af nedlukningen. Anne Mette Feldskous mand, Johannes, er musiker og musikskolelærer og arbejder også hjemme i disse uger.

»Vi nåede slet ikke at aftale noget på skolen lærerne indbyrdes, så det har vi senere gjort via mail. Og vi har netop talt om ikke at overbelaste eleverne. Jeg har som matematikvejleder sendt noget ud til kollegerne til inspiration til matematik på de forskellige klassetrin«, siger hun og fortæller, at formen i hjemmeopgaverne er helt op til de enkelte lærere.

Nødberedskabet består af 11 lærere - med reserver 

Træning, ikke undervisning

Dobbeltrollen som mor og lærer gør det svært at få tid til det hele hjemmefra, når der også er to egne børn, der skal beskæftiges, oplever Anne Mette Feldskou. Hun har planlagt at arbejde cirka en time ad gangen og så holde en pause, hvor børnene skal have noget mad eller sættes i gang med noget nyt.

»Det er lidt stressende at være i gang på denne måde og meget underligt. Vi er virkelig 'på', og det forventes, at vi både kan være lærere og arbejde, samtidig med at det skal fungere hjemme med egne børn. Vi må skrue ambitionerne lidt ned. Det prøver jeg også at huske mig selv på«, siger hun.

Opgaverne til matematik til klasserne er sendt ud, og flere forældre skriver tilbage. Nogle er frustrerede over, at de ikke kan hjælpe deres børn eller ikke helt forstår opgaverne, mens andre takker for en overskuelig plan fra skolen midt i kaos.

»Vi har fortalt forældrene, at det, vi sender ud, er et bud, men at vi godt ved, at der er forskellige vilkår for at gennemføre arbejdet i familierne. Det kan vi jo bare se på os selv hjemme og med egne børn. Det, der går mest i mit lærerhjerte, er de elever, der ikke får støtte hjemmefra. Vi sender opgaverne i skoledu.dk, og vi kan jo se, hvem der får løst opgaverne, og hvem der ikke gør. Afhængigt af hvor længe dette kommer til at vare, kan det få store konsekvenser for dem, der kommer helt væk fra skolearbejdet«.

Men hun vil helst ikke kalde det for undervisning, sådan som det foregår nu:

»Jeg synes jo ikke, at vi kan kalde det, vi gør, for undervisning. Dér bliver jeg ramt på min lærerstolthed. Det, vi gør, er træning af eksisterende færdigheder hos eleverne. Det kan det bedre kaldes«.

Underligt og skræmmende

Til hverdag underviser Anne Mette Feldskou i matematik, musik og idræt. Men hun har kun sendt reelle opgaver ud i matematik.

»Jeg har nogle alternative aktiviteter såsom at løbe en tur i skoven, arrangere et lille orienteringsløb eller søge efter noget klassisk musik, som børnene skal lytte til og prøve at beskrive, hvordan de oplever. Eleverne kan også bage derhjemme. Men det kommer vi til at se nærmere på, hvis denne periode kommer til at vare længere end to uger«, mener Anne Mette Feldskou.

»Jeg tror desværre ikke, vi kan nøjes med de to uger. Det er meget surrealistisk og skræmmende, men der kommer nok mere på. Der er alt for mange indlagte på nuværende tidspunkt, synes jeg«.

Hendes datter på tre år hygger sig fint derhjemme, og det gør sønnen også - indtil videre. Men han savner sine klassekammerater og hverdagen.

»Han synes, det er lidt irriterende at skulle lave skoleting. Han har to gode venner her i gården, og vi har aftalt, at de tre drenge kan lege sammen. Vi har begrænset det til de to kammerater«.

Børnene har to oldeforældre, som de ikke kan besøge her under coronakrisen. De har talt om, at de ikke må blive syge, fordi de er gamle. Det er også derfor, man skal huske at vaske hænder tit, får børnene at vide. Det handler om oplysning, men uden at skræmme - for både elever og egne børn.