Debat

Et strejf af rigtig god skole

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»I folkeskolen har lærerne på baggrund af deres faglighed og professionelle dømmekraft ansvaret for skolens undervisning og dannelsesopgave samt at bidrage til folkeskolens udvikling«, citat Danmarks Lærerforenings folkeskoleideal.

I kølvandet på genåbningen af skolerne har vi kunnet læse beretninger fra lærere, der fortæller om glade børn, færre konflikter og gedigen, varieret undervisning. Beretningerne kommer fra lærere, der under bekendtgørelsen om nødundervisning har fået vendt rammerne for deres undervisning helt på hovedet. De har været flere lærere om eleverne, eleverne har haft kortere skoledage, der har været øget fleksibilitet i skoledagen og et professionelt råderum i forhold til tilrettelæggelse af undervisningen. Tillid til lærernes professionelle dømmekraft er bonet ud med faglighed, trivsel og lærere, der har tid til at arbejde målrettet med relationen til hver enkelt elev og klassens unikke fællesskab. Kort sagt fokus på kerneopgaven: den gode undervisning.

Langtfra alle kommuner og skoler har kunnet sætte sådanne rammer for genåbningen, men lad os prøve at tage udgangspunkt i ovenstående beretninger, for her er dyrebar erfaring, som vi skal bringe med os ud på den anden side af Covid-19-krisen. Debatten om kvalitet kontra kvantitet har huseret i årevis. Men disse beretninger peger i udpræget grad på, hvor vi kan finde løsninger til at udvikle vores folkeskole. Leverpostej smurt for tyndt ud på brødet ér bare ikke godt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vi skylder kommende generationer en folkeskole, som styrker samfundets sammenhængskraft og er for alle børn. Erfaringerne fra genåbningen af skolerne skaber momentum for at udvikle den skole. Der bør i langt højere grad vises tillid til, at lærere og ledere under ansvar for skolens formål kan beslutte, hvordan undervisningen tilrettelægges. Ved seneste finanslov blev der bevilget en milliard kroner til folkeskolen. Lad os få omsat den til at ansætte flere lærere i folkeskolen og krydre med konvertering af den understøttende undervisning til tolærerordninger. Så kommer vi et lille stykke nærmere den skole, som nogle har fået lov til at mærke et strejf af i disse dage.

Kreative lærere og deres elever viser os vejen.

DLF: Corona-perioden har vist, hvor meget bedre skoledagen vil være, hvis den blev kortere