Lærerarbejdstid: Fejl i flere stikprøver

En rundringning, folkeskolen.dk har gennemført, viser fejl i flere af skolernes indberettede tal til Uni-C. Med så mange fejl, kan man ikke bruge tallene til noget, mener DLF.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den kommune, hvor lærerne ifølge Uni-C's rapport underviser mest, er Glostrup. Ifølge Uni-C's tal er der gennemsnitlig planlagt undervisning i 36,4 procent af lærernes arbejdstid i Glostrup. Og på den skole i kommunen, hvor lærerne underviser mest, underviser de ifølge rapporten 38,8 procent af arbejdstiden.

Men det stemmer ikke med Glostrups oplysninger i kommunens kvalitetsrapport. Den viser, at i skoleåret 2009/2010 er det Nordvangskolen, hvor lærerne underviser mest. Her er tallet ifølge kvalitetsrapporten kun 35,7 procent af arbejdstiden - altså en del under tallet i Uni-C's rapport.

Skolechef i Glostrup Allan Larsen mener, at enten er Uni-C's tal eller tallet i Glostrups kvalitetsrapport forkert. Men skolechefen vil ikke forholde sig til, hvilket tal der er det forkerte.

Statistik viser sjældent sandheden

"Jeg har det sådan med alt, der hedder statistik, at man kun kan bruge det til at slå hinanden i hovedet med. Jeg har siddet i mange år og oplevet, hvor meget det betyder, at man ikke tager nuancer med. Det bedste eksempel har jeg lige fået. Det handler om, hvor mange resurser man bruger på specialundervisning. I Rødovre bruger de kun fire procent. Vi bruger omkring 18 procent. I Esbjerg bruger de slet ikke nogen resurser. Vi ved alle, at Esbjerg også bruger noget på specialundervisning, men de konterer på en anden konto. Og derfor bliver det dybt urimeligt. Vi, der er inde i virkeligheden, ved, at det ikke er sandheden", siger Allan Larsen.

DLF: Regeringen modsiger sig selv

Ifølge lærernes nyeste arbejdstidsaftale fra 2008 underviser en lærer 25,5 lektioner om ugen, med mindre skolelederen eller kommunen beslutter noget andet. Hvis en lærer pålægges andet arbejde eksempelvis som læsevejleder, skolebibliotekar eller it-vejleder i stedet for at undervise, falder det ugentlige antal lektioner.

"Regeringen modsiger sig selv. Undervisningsministeren har fremsat ønske om, at der skal være flere læsevejledere, samtidig mener hun, at man kan spare 3000 lærerstillinger, hvis alle lærere underviser ligeså meget som i de fem kommuner, hvor lærerne underviser mest. Men det holder ikke. Hvis man har mange læsevejledere, underviser lærerne mindre i gennemsnit. Det samme gælder de særlige hensyn som nogle kommuner må tage, hvis de har mange børn med sociale udfordringer. Det giver ingen mening at bringe alle på samme niveau", siger formand for DLF's overenskomstudvalg Gordon Ørskov Madsen.

Han afviser, at man kan bruge Uni-C's tal som rettesnor for, hvor meget lærerne skal undervise.

"Når der er så mange fejl i tallene, må vi stille spørgsmålstegn ved, om vi overhovedet kan bruge nogle af tallene til noget som helst", siger Gordon Ørskov Madsen.

Helt umuligt på Ærø

Ærø kommer ind på en anden plads, når det gælder andelen af arbejdstid, som lærerne bruger på undervisning. På Ærø er maksimum blandt skolerne helt oppe på 47,3 procent. Men det er ikke muligt, mener formand for Ø-havets Lærerkreds Lone Clemmensen.

"Den kan på ingen måde ryge derop. Hvis vi forestillede os, at lærerne overhovedet ikke har andre opgaver end undervisning, så vil den højst kunne komme op på 46,3 procent. Så de tal kan simpelthen ikke være korrekte", siger hun.

Aabenraa indsamler selv tal

I Aabenraa fandt forvaltningen så mange fejl i indberetningerne, at skolechefen besluttede at skrotte Uni-C's tal, og i stedet selv indsamle tallene.

"Enten er der fejl i samtlige tal, eller også må der være gået noget galt hos Uni-C. Jeg håber, Uni-C selv er klar over det, for vi er formentlig ikke den eneste kommune, hvor tallene ikke passer", siger skolechef Christian Dahl til DLF's nyheder.

Sønderborg fik anmærkning

I kvalitetsrapporten fra Sønderborg Kommune gør kommunen opmærksom på, at der er mange fejlkilder i Uni-C's tal. Eksempelvis viste Uni-C's tal sidste år, at lærerne på Nydamskolen i Sønderborg har undervist 49 procent af arbejdstiden. I den nye rapport er der en skole i Sønderborg, der ligger i toppen af Uni-C's opgørelse med 48,9 procent. På Nydamskolen siger skoleleder Michal Pedersen, at der er tale om en fejl.

"Vi har fået en anmærkning, og vores administrative leder er blevet bedt om at rette fejlen. Det er en indberetningsfejl, derfor er tallet for højt. Og det har forvaltningen også påpeget, da vi gennemgik kvalitetsrapporten. Vi ligger ikke meget højere end andre gør", siger Michal Pedersen.

Brønderslev og Lyngby-Taarbæk kommune, som begge er blandt de kommuner, hvor lærerne underviser meget, kan ikke umiddelbart se fejl i tallene i Uni-C's rapport.

Uni-C har i rapporten selv fjernet tal fra 29 skoler, som har indberettet, at lærerne underviste mere end halvdelen af deres arbejdstid.

Læs mere

Uni-C's notater på uvm.dk