Debat

Unge jordemødre melder om håndfaste og konsekvente krav til forbedringer af deres arbejdsvilkår

-endelig sætter nogle af hverdagens frontkæmpere i velfærdsdanmark foden ned

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

“Der er optræk til et opgør på de travle danske fødegange. Jordemoderstuderende overvejer at strejke for bedre løn- og arbejdsforhold.”

Man kan på flere parametre og ikke ikke en til en sammenligne jordemødres og læreres arbejde. Jordemødres arbejde indebærer fx nattevagter og ekstravagter. Jordemødres arbejde vil desuden for mange, i højere grad end lærerarbejdet, fremstå som ‘akutarbejde’, i hvert fald for de, der ikke har prøvet jobbet som lærer på egen krop. I hvert fald er resultatet af jordemødrenes ‘opgaveløsning’ jo umiddelbart meget mere konkret og synligt, end vi læreres arbejde umiddelbart er,

Jeg synes nu alligevel, at jordemødrenes udsagn i en nyhedsartikel på DR dags dato vækker til eftertanke, også for en lærer. Dels fordi, vi også har store problemer med manglende sammenhæng mellem de opgaver, vi stilles overfor og den mængde tid og ressourcer, der er at gøre godt med. Det er dog tankevækkende, at de unge jordemødre tilsyneladende tror på ideen om at sige aktivt og tydeligt fra i samlet flok. Den erkendelse ville jeg ønske, at også flertallet af lærerne havde. 

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg håber, disse brave, unge jordemødres håndfaste og konsekvente krav om forbedringer af arbejdsvilkårne må skabe en bølge af lignende, kontante krav i det ene erhverv efter det andet, hvor der i mange, mange år nu er blevet skåret og sparet, samtidig med, at medarbejderne skal løse flere og flere og mere komplekse opgaver på nogle tydeligvis ikke bæredygtige vilkår.

Jeg håber, at også lærerne må finde inspiration til en forhåbentlig værdig arbejdskamp for bedre vilkår for at kunne udføre et gerne mere end hæderligt stykke arbejde, uden, når arbejdsdagen er til ende, at skulle cykle hjem med tunnelsyn, moralsk stress, en følelses af utilstrækkelighed, udsigt til ulønnet hjemmearbejde eller et succeskriterium som: “Jeg gjorde det sgu egentlig ok i dag, den knappe tid og vilkårene i øvrigt taget i betragtning”. 

Tænk om vi lærere en dag kunne stå sammen om lignende krav om respekt for kvaliteten af vores arbejde, på vilkår, der sikrer os alle et godt og sundt (og langt!) arbejdsliv.

Her i uddrag fra dagens artikel:

Sofie Korsgaard, jordmoderstuderende, har sammen med andre studerende startet en bevægelse, der “vil have de nyuddannede jordemødre til at nægte at skrive under på de fastansættelser, som hospitalerne hungrer efter, før forholdene og lønnen er blevet bedre.”

“En strejke føles som den eneste udvej for forandring” og “jordemødrene har fundet sig i dårlige forhold og er blevet tromlet i mange år, mens sygeplejesker og læger bare har fået det bedre. Det er slut nu, fastslår Sofie Korsgaard.

“Så kan sommerens kuld tage de dyre vikarstillinger eller arbejde timelønnet og planlægge arbejdstimerne, så de passer til os. Ingen burde skrive under på en så ringe kontrakt, siger hun.

For så længe regionen og hospitalerne kan slippe afsted med at behandle jordemødrene dårligt, så vil de gøre det, mener Sofie Korsgaard, at erfaringen har vist.”

https://www.dr.dk/nyheder/indland/jordemoderstuderende-vil-ikke-finde-sig-i-daarlige-arbejdsforhold-vi-er-blevet