Såvel Kolding Lærerkreds som ledelsen på forvaltningen fortjener stor ros for den nye arbejdstidsaftale i Kolding, lyder det fra formand for uddannelsesudvalget i Kolding Kommune Oluf Nielsen.

Lærerne i Kolding skal undervise lidt mere

Kolding Kommune og Kolding Lærerkreds har netop opdateret den lokale arbejdstidsaftale. Lærerne skal undervise mere, men får også mere efteruddannelse og hjælp til inklusion. Både kommune og lærerkreds er glade for arbejdstidsaftalens muligheder.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ingen besparelser og ingen fyringer. Det nye tillæg til arbejdstidsaftalen i Kolding er blot en justering, der betyder, at lærerne får skåret en brøkdel af tiden til opgaver i forbindelse med undervisningen. Ændringen frigør årligt 1,5 millioner kroner, som skal bruges på lidt flere undervisningstimer og på at forbedre lærernes muligheder for efteruddannelse i blandt andet it og til støttetimer til elever.

Kommuner indgår arbejdstidsaftaler med lærerne

Næstformand i Kolding Lærerkreds Preben Zabel er glad for, at kommune og kreds kan arbejde sammen om sådanne ændringer i skolen, selv om KL lige nu i overenskomstforhandlingerne forsøger at afskaffe de lokale forhandlingsmuligheder. "Det betyder meget, at vi kan lave sådan en aftale. Det beviser, at vi ikke har behov for, at KL ødelægger det", siger han.

Kommunen glæder sig over samarbejdet med lærerne Også formand for udddannelsesudvalget i Kolding Oluf Lykke Nielsen er meget glad for aftalen.  "Det er meget glædeligt og tilfredsstillende for os som politikere, når vi som i dette tilfælde kan se, at såvel lærere som ledelse medvirker positivt i bestræbelserne på at nå de politiske mål, vi sætter os i udvalget", siger Oluf Lykke Nielsen. Også kommunens børne- og uddannelsesdirektør Ib Hansen er meget tilfreds med aftalen. "Det er godt at konstatere, at vi i et lokalt samarbejde kan finde afbalancerede løsninger, når det gælder de forskellige elementer i lærernes arbejdstid. Når eleverne skal opnå størst mulig læring er der en række faktorer, der skal være opfyldt. Lærerne skal være velforberedte og skal derfor have tid til at forberede sig. Lærerne skal være fagligt opdaterede, og der skal derfor være afsat tid til efteruddannelse og kompetenceudvikling. Og endelig skal lærerne have mulighed for at tilgodese den enkelte elevs behov, derfor er det vigtigt, at der er mulighed for at have flere voksne i klasserne".