
Farvel til mobning
Kan man spille sig til bedre trivsel på skolen? Det håber Vigerslev Allés Skole i Valby. Skolen er med i et projekt, som skal mindske mobning og fremme trivsel, og hvor en spilleplade dikterer dagsordenen.
En dedikeret indsats fra hele skolen med fokus på samarbejde, fællesskab og planlægning. Det er blevet hverdag for lærerne på Vigerslev Allés Skole i Valby i København, siden de sidste skoleår begyndte at arbejde med trivselsprogrammet Skolestyrken. Målet er at komme mobning til livs og skabe bedre trivsel hos eleverne - og det særlige program hjælper med nogle forskningsbaserede metoder og værktøjer.
Når lærere og pædagoger på en hel årgang mødes, så er værktøjet en særlig spilleplade. Den giver for eksempel hver lærer syv minutter til at præsentere sin udfordring. På den måde får alle i teamet taletid og føler sig hørt, samtidig med at alle bliver opmærksomme på årgangens udfordringer. Bagefter vælger lærerne at arbejde videre med en af udfordringerne og taler sig frem til mulige løsninger.
Fagbladet Folkeskolen fik lov til at overvære et sådant årgangsteammøde på mellemtrinnet.