En dedikeret indsats fra hele skolen med fokus på samarbejde, fællesskab og planlægning. Det er blevet hverdag for lærerne på Vigerslev Allés Skole i Valby i København, siden de sidste skoleår begyndte at arbejde med trivselsprogrammet Skolestyrken. Målet er at komme mobning til livs og skabe bedre trivsel hos eleverne – og det særlige program hjælper med nogle forskningsbaserede metoder og værktøjer.
»Vi har som ledelse sat tid af til det for alle parter, så det bliver implementeret på den rigtige måde. Det skal jo rykke noget på den lange bane, og en ordentlig implementering kræver altså tid«, siger afdelingsleder på Vigerslev Allés Skole Signe Outzen Jensen og fortsætter:
»Vi havde ikke nogle trivselstal, der bonede helt negativt ud, inden vi besluttede os for at være med. For os handler det bare om at gøre noget i dag, som kan hjælpe dagen i morgen«.
Bag Skolestyrken står Mary Fonden og organisationerne Børns Vilkår og Red Barnet, der alle har mange års erfaring med antimobbestrategier og børns trivsel. Et af værktøjerne i projektet er, at lærerne sætter sig sammen i team om en særlig spilleplade og deler hverdagens udfordringer med hinanden. I fællesskab finder de så løsninger på, hvordan de som lærere kan gå tilbage i klasserne og arbejde med elevernes trivsel. Det overordnede tema for trivselsarbejdet på Vigerslev Allés Skole er trygge fællesskaber, og alle udfordringerne spiller ind i det tema.
Ildsjæle driver indsatsen
Tillidsrepræsentant Karen Krusell Sørensen fortæller, at lærerne er glade for at arbejde med programmet:
»Vi får mere ud af trivselsarbejdet, fordi vi har en fælles tilgang og nogle spændende værktøjer. Hvis man kan afsætte tid til teammøder og brugen af spillepladen, så bliver det rigtig godt i længden, tror jeg«.
Den gode erfaring fra projektets start gjorde, at Vigerslev Allés Skole valgte at fortsætte med Skolestyrken efter et år som pilotskole.
»Det er en kæmpe fordel, når man har nogle ildsjæle på skolen, som har lyst til at tage faklen og gå forrest. Og det havde vi virkelig med det her projekt«, siger Signe Outzen Jensen.
Når lærere og pædagoger på en hel årgang mødes, så er værktøjet en særlig spilleplade. Den giver for eksempel hver lærer syv minutter til at præsentere sin udfordring. På den måde får alle i teamet taletid og føler sig hørt, samtidig med at alle bliver opmærksomme på årgangens udfordringer. Bagefter vælger lærerne at arbejde videre med en af udfordringerne og taler sig frem til mulige løsninger.
Fagbladet Folkeskolen fik lov til at overvære et sådant årgangsteammøde på mellemtrinnet.
Farvel til mobning
Velkommen til debatten. Tjek eventuelt vores retningslinjer.