• Det første step i projektet er et møde mellem skolen ogfolkene bag trivselsprogrammet Skolestyrken, hvor alle lærerneudfylder et spørgeskema. Både ledelsen, elevrådet og udvalgtenøglepersoner blandt lærerne tager del i opstartsfasen.
• Skolestyrken er til stede på skolen i seks måneder og får påden måde et indblik i, hvilken type skole det er, hvadtrivselsmålingen viser, og hvordan skolen hidtil har arbejdet medantimobning.
• Skolen får tildelt et af programmets fire overordnede temaer:trygge fællesskaber, ligeværd, elevernes stemme eller mobning. Derhvor skolen står svagest, er det område, der arbejdes med.
• Projektet giver skolen nogle forskningsbaserede metoder ogværktøjer og materialer til alle fag, som sætter rammerne fortrivselsarbejdet. Skolestyrken har hentet erfaring fra Norge,Sverige og Australien, som har nogle store, velfungerendeantimobbeprogrammer.
• Som led i programmet uddannes nogle resursepersoner på skolen,som skal vise vejen for de andre på skolen, nåruddannelseskonsulenter og fagfolk fra projektet ikke længere er tilstede.
• Skolestyrken har en afsluttende samtale og evaluering medskolen, efter at de seks måneder er gået, så skolen kan arbejdevidere med det selv.