Opremsningskommaerne vakte forvirring til retskrivningsprøven i år. Skulle de læses højt og gentages eller ikke?

Forvirring ved retskrivningsprøven: Skal kommaerne læses højt eller ikke?

En upræcished i retskrivningsprøven onsdag gav usikkerhed blandt lærere og elever. Det var ikke tydeligt, om lærerne skulle læse opremsningskommaer højt. ”Det er ubehageligt for alle parter, når der opstår usikkerhed ved en prøve, uanset om det tæller i resultatet”, siger dansklærernes formand.

Publiceret Senest opdateret

”Design forbindes ofte med møbler, lamper, tøj og andre forbrugsvarer/,/”. Sådan lød en af de sætninger som dansklærerne onsdag skulle læse op ved 9.-klassernes afgangsprøve i retskrivning. Lærerne læser først teksten flydende op, og derefter dikterer de hver bid mellem // to gange, så eleverne kan skrive dem. Men hvor kommaer normalt har været markeret med /,/ for at vise, at de også skal læses op, var der i år en del opremsningskommaer uden skråstregmarkering. Og det gav mildest talt usikkerhed blandt både lærere og elever.

”Hjælp, jeg har en flok meget frustrerede elever efter retskrivningsprøven”, skrev en lærer i dansklærernes lukkede facebookgruppe umiddelbart efter prøven. På kort tid kom der 158 kommentarer. Læreren havde været meget i tvivl, om hun skulle læse kommaerne op som ”komma” og gentage dem, eller springe dem over, og blandt kommentarerne er det tydeligt, at lærerne havde fundet forskellige løsninger og læst den tilhørende vejledning forskelligt.

Formand for Dansklærerforeningens folkeskolefraktion Ida Geertz-Jensen havde også sine 9.-klasser til prøve og stod med den samme usikkerhed.

”Jeg tænkte også: Hvad sker der her? Det var helt tydeligt, at børnene blev påvirket af det, fordi de kunne høre, at der manglede noget, og en af pigerne reagerede med det samme og spurgte ”Øh, siger du alle kommaerne, eller hvad?’”, fortæller hun.

Formodentlig ingen betydning for elevernes resultater

Ida Geertz-Jensen har haft elever til prøve mange gange, og hun kan ikke mindes, at der har været så mange kommaer i en tekst.

”Det plejer at være sådan, at alle kommaer i teksten er mellem skråstreger ligesom punktummer og andre tegn. Det er jo ikke nogen indsætningsopgave, så de skal skrive alt, hvad jeg siger. Jeg sad bagefter og var megameget i tvivl om, jeg havde klokket i det på deres vegne. Det er jo den værste frygt for en lærer, specielt i diktaten, hvor det er mig, der siger ordene. Så jeg kan virkelig godt forstå, at mange både lærere og elever er blevet usikre”.

Folkeskolen.dk/dansk har spurgt Undervisningsministeriet, om der har været fejl i prøven, om det får betydning for eleverne, og om ændringen hænger sammen med, at hele opgavekommissionen er ny, efter at samtlige medlemmer sidste år sagde op. Ministeriet har endnu ikke svaret.

Et af medlemmerne af dansklærernes facebookgruppe har spurgt ministeriets læringskonsulent Pernille Tjellesen og fået det svar, at det ingen praktisk betydning får, fordi eleverne bliver testet i stavning i den første del, og først i andre former for retskrivning i den anden del. Dermed gør det ingen forskel, om de har skrevet kommaerne eller ej. Det beroligede lærerne i gruppen, men ændrede ikke på, at de synes, det er en ærgerlig fejl.

”Som jeg ser det, handler de her prøver om, at eleverne skal have en god oplevelse af første prøve. Når der opstår forvirring, så er det enormt ubehageligt. For eleverne og lærerne og eksamensvagterne. Det er virkelig ikke en rar situation. Det er i det mindste heldigt, at det er i år, hvor eleverne ved, at de har standpunktskarakteren at falde tilbage på”.