Læringskonsulenten gennemgik årsplan og formål, inden hun svarede på lærernes spørgsmål via zoom

Ministeriet svarer på spørgsmål til de praktisk-musiske valgfagsprøver

Selv om det er længe siden, prøverne i de praktiske-musiske valgfag blev indført, har lærerne stadig mange usikkerheder. For på grund af corona har meget få prøvet at gennemføre dem. Børne- og undervisningsministeriet afholder virtuelle spørgetimer for at hjælpe lærerne.

Offentliggjort

Tekniske vanskeligheder gjorde, at der ikke var så mange lærere med til den første virtuelle spørgetime i billedkunst, som Børne- og Undervisningsministeriet afholdt i torsdags.

Men spørgsmål var der ikke mangel på. Ministeriet har i første omgang planlagt en spørgetime til hver af de praktisk-musiske fag, og hvis der er efterspørgsel, gentager de gerne.

Læringskonsulent Anne-Marie Permin, som selv underviser i billedkunst på Mølleskolen i Ry ved siden af sit arbejde for ministeriet, gennemgik først kort formålet og kompetencemålene og gav et eksempel på en årsplan.

Hun understregede, at årsplanen skal være overskuelig og ikke for detaljeret, så den kan være et godt redskab både for læreren selv, og hvis en anden lærer skal overtage klassen.

Derefter fortalte hun, hvordan undervisningsbeskrivelsen kan laves, så den både kan fungere for eleverne til at få et overblik over, hvad de har haft, og for censor.

”Det er en god ide at starte den allerede i 7. klasse, så man udfylder den sideløbende med undervisningen, i stedet for at man til sidst skal sidde og huske, hvad man har været igennem inden prøven”, sagde hun.

En af deltagerne i spørgetimen fortalte, at mange lærere stadig bøvler med, hvor meget der skal med i undervisningsbeskrivelsen og spurgte samtidig til, om den lodtrukne udtryksform og den selvvalgte må kombineres til én fysisk fremstilling.

Hertil svarede læringskonsulenten, at man i princippet gerne må kombinere de to, hvis det kan give en god, kreativ besvarelse. Men det er vigtigt, at den lodtrukne gennemsyrer projektet, mens den selvvalgte fungerer som en understøttelse.

Anne-Marie Permin understregede samtidig, at den lodtrukne udtryksform skal være kendt fra undervisningen, mens eleverne gerne må vælge en ny udtryksform i deres egen selvvalgte.

”I forhold til undervisningsbeskrivelsen, så ved vi godt, at mange bakser med den. Man skal først og fremmest tænke den som et værktøj til censor og elever, som skal have et overblik, så den skal ikke være for detaljeret. Det skal først og fremmest være hovedværkerne”, sagde hun.

Vi skal stadig tage udgangspunkt i børnene

Der var også usikkerhed i forhold til, om det er et krav til prøveoplægget, at der skal være noget tredimensionelt med. Det er det ikke, blev det slået fast. Det er alene et krav til årsudstillingen. Og årsudstillingen må i øvrigt gerne indeholde produkter, eleverne har skabt i grupper.

Læringskonsulent Anne-Marie Permin anbefalede samtidig, at man trækker elementer fra prøven ind i sin undervisning undervejs, så eleverne vænner sig til formerne. Ikke nødvendigvis som en hel prøve-prøve, men snarere mindre dele.

”Jeg kan også godt forstå, hvis man stadig er usikker på, hvor niveauet skal ligge fx i forhold til fagbegrebet, eller hvilke kunstnere eleverne skal kende. Det er der ikke et entydigt svar på. Der må vi vende os mod vurderingskriterierne. Der står ikke direkte et bestemt antal kunstnere. Der er en stor ambition bag prøven og faget, så jeg kan godt forstå, hvis man føler sig presset i forhold til at gøre eleverne dygtige nok. Men det er stadig sådan, at vi skal tage udgangspunkt i børnene, og hvor de er”.

Man kan finde en oversigt over læringskonsulenternes spørgetimer her

Og lærerne er også altid velkomne til at skrive spørgsmål til læringskonsulenten på Emu respons