Hvor mange projekter er du involveret i, og hvad synes du om dem? Hvad kunne man gøre for at gøre dem bedre? Kommenter gerne i debattråden herunder.
Illustration: Miss Lotion
Lærere ramt af projektitis: Vi er ved at blive immune
Efter fagbladet Folkeskolen satte fokus på den store mængde af kommunale projekter ud over reformen, har Facebook været fyldt med grelle eksempler på 'projektitis'. Hvor mange er du med til, og bør der skrues ned for mængden? Kommenter gerne under artiklen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Er vi her for konsulenternes skyld?"
Sådan spurgte lærer Charlotte Harder retorisk i en Facebook-kommentartråd, da Folkeskolen kunne fortælle, at så godt som alle kommuner dynger ekstra projekter på skolerne oven i de opgaver, der i forvejen ligger i folkeskolereformen. Charlotte Harder uddyber, hvorfor hun synes, projekterne føles som tidsspilde:
"Vi har konsulenter, der bruger flere timer af vores tid på, at vi fortæller, hvad vi gør i undervisningen. Nu skal vi afgive en halv dag ud af én til at evaluere sammen med konsulenterne... Det er den dag, vi har til årsplaner, nu bliver det kun til et par timer", lyder det fra læreren, der underviser i Københavns Kommune.
Helt så enige er lærerne og kommunen ikke i Kerteminde. Her har kommunens lærere, ledere og pædagoger i tre år været med i det A.P. Møller Fonds-finansierede Læring og Trivsel i Udvikling (LOT). Et projekt, som både lærerkreds og en leder gerne så slutte, men som skolechef helst vil søge midler til at fortsætte.
I Aarhus ved slet ingen, hvor mange projekter der findes. Derfor har børne-og ungeforvaltningen på den lokale lærerforenings opfordring igangsat en kortlægningsproces, der skal afklare mængden af projekter. Men allerede nu er skolechef klar til at skære ned på dem. Han mener, de har manglet en rød tråd og tager tid væk fra kerneopgaven.
Hvordan er situationen hos dig? Hvor mange projekter er du involveret i, og hvad synes du om dem? Hvad kunne man gøre for at gøre dem bedre?