Delegeret: Hos os er der megapres på

Rikke Gierahn Andersen, fællesarbejdsmiljø-repræsentant, underviser i dansk, Højvangskolen i Stavtrup, Aarhus.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad optager jer nu? "Især hvordan vi får hverdagen til at hænge sammen, og hvordan vi kan komme i dialog med vores ledelse om de opgaver, folk har fået tildelt - sådan at vi får hjælp til at få prioriteret rigtigt".

Delegeret kræver større fokus på arbejdsmiljø 

"Folk har nogle meget høje forventninger. Jeg er i et meget ambitiøst lærerkollegium, og vi vil mange ting for at holde den faglige fane højt. Men samtidig har vi brug for at få ledelsens spejling på, hvad der er det væsentligste. Folk er lidt søgende, og når de ikke længere har tidsstyring på opgaverne, hvad er det så, der er vigtigere end noget andet. Og hvor meget skal det fylde i den opgaveportefølje, man har fået tildelt?  Det er folk optaget af. Vi er også ved at finde ud af, hvordan vi kan optimere vores samarbejdsrelationer - både i  teams og sammen med pædagogerne. Vi er lidt famlende, for dur det eller dur det ikke, det vi har aftalt? Jeg synes, at vi på vores skole har mega pres på".

"Mine kolleger har glædet sig over, at vi i vores Aarhus-aftale har indbygget muligheden for at den i højere grad kan flexe tilstedeværelsestiden  i perioder - i forhold til hvad opgaven kræver af den enkelte. Nogle af mine kolleger har forventet at år to skulle blive bedre, for nu fik de i højere grad af fleksibilitet til selv at få indflydelse på, hvordan arbejdet blev tilrettelagt bedst muligt for at kunne lave en god undervisning og for også at kunne få mere sammenhængende forberedelse. Og det er til dels lykkedes, men undervisningstimetallet er så højt, at der er nogen, der på grund af skemabindinger møder ind tidligt om morgenen og slutter sent".