PD-projekt:

Lærerprofession-vinder: Vær opmærksom på de elever, som tæller på fingre

Elever, der ikke kender og bruger smarte regnestrategier for at nå resultatet, har langt større risiko for at komme i matematikvanskeligheder – men det bliver først synligt sent i deres skolegang. Derfor skal matematiklærerne allerede i indskolingen arbejde bevidst med regnestrategier, så eleverne går fra at tælle til at regne.

Publiceret

Gode projekter

Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.

Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.

Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på skærmen.

Lærerprofession.dk

Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.

Priser og vindere

Førsteprisen er 10.000 kr., et boggavekort på 3.000 kr. fraAkademisk Forlag og en Mano-kande fra Kähler Design tik til MariaGrove Christensen:

  PD: Mange lærere arbejder ikke bevidst med regnestrategier

Andernprisen på 6.000 kr., et boggavekort på 3.000 kr. fra HansReitzels Forlag og en Mano-kande fra Kähler Design gik til JanusLybro:

PD: "Er tiden slut, når den er gået?"    

og tredjeprisen på 5.000 kr. og et boggavekort på 3.000 kr. fraHans Reitzels Forlag og en Mano-kande fra Kähler Design giktil Rikke Holm Hammer:

PD: Svagtseende og blinde teenagere trives ikke iskolen 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi starter med et lille eksperiment: Hvad giver 5 + 6?

Det korrekte svar er 11. Det nåede du måske frem til uden de store problemer. Men kan du svare på, hvordan du fandt ud af det? Talte du på fingre? Tænkte du '5 + 5 giver 10 og så er der én ekstra fra 6'eren - derfor bliver det 11'? Eller kendte du blot svaret, fordi det ligger på rygraden? Og vigtigere: Ved du, hvilke metoder hver af dine elever ville bruge?

"Det kan virke en smule absurd at bruge så meget tid og energi i en PD-opgave på, hvordan elever lægger to tal sammen. Men deres regnestrategier har bare utroligt stor betydning for deres risiko for at komme i matematikvanskeligheder senere, for det slår ikke til, hvis eleverne ikke har forskellige hensigtsmæssige strategier, de kan bruge. Derfor er det vigtigt at arbejde bevidst med regnestrategier."

Sådan forklarer Maria Grove Christensen, lærer og matematikvejleder på Sofiendalskolen i Aalborg, baggrunden for sin PD-opgave, som netop har vundet førsteprisen ved årets Lærerprofession.dk-prisuddeling. Her har hun undersøgt, hvor bevidst indskolingens matematiklærere arbejder med at undervise eleverne i regnestrategier - og hvordan hun som matematikvejleder kan være med til at sørge for, at hendes kolleger har den viden og de redskaber, der skal til for at løse opgaven.

PD: Mange lærere arbejder ikke bevidst med regnestrategier

Det giver problemer at tælle

Det viste sig i Maria Grove Christensens undersøgelse, at selvom lærerne havde en god fornemmelse for størstedelen af deres elever, blev der ikke arbejdet systematisk med elevernes regnestrategier - og derfor viste det sig, at nogle af de elever, lærerne anså som stærke, i virkeligheden brugte meget rigide strategier for at regne.

"Det er helt ok at tælle på fingre nogle gange, når man skal lægge to tal sammen - det gør vi alle sammen ind imellem. Men det er ikke hensigtsmæssigt at tælle sig frem hver gang. Derfor skal eleverne dels have et stort repertoire af smarte strategier at vælge imellem, og dels være i stand til reflekteret at vælge, hvilken strategi der er bedst i forskellige situationer", fortæller Maria Grove Christensen og understreger, at det kan få stor betydning for eleverne senere i deres skolegang, hvis de ikke lærer regnestrategierne tidligt:

"På indskolingens niveau kan nogle elever fint klare sig igennem ved at tælle - og nogle gør det så vanvittigt hurtigt, at lærerne ikke opdager, at det er den metode, de bruger. Vi opdager det heller ikke i tests, for her er det kun elevernes evne til at finde det rigtige resultat og ikke vejen derhen, som bliver målt. Men senere kan eleverne komme i matematikvanskeligheder, fordi det er for ressourcekrævende og ikke slår til at tælle sig frem til resultaterne på mere komplicerede opgaver."

PD er blevet til læremiddel

For at kunne arbejde bevidst med at lære eleverne smarte regnestrategier, er man nødt til at undersøge, hvilke strategier eleverne allerede kender og bruger. Maria Grove Christensen har i sit arbejde brugt cand. scient. Pernille Pinds materiale ROS-plus, som står for Regning, Observation og Strategi. Det var en øjenåbner, for selvom hun i forvejen underviste i flere af de elementer, materialet handler om, havde hun ikke 'slået den sidste sløjfe', som hun selv formulerer det:

"Jeg havde ikke italesat de forskellige regnestrategier i klassen, og det gjorde en stor forskel for mig som lærer, da jeg blev mere bevidst om strategierne - og især at få det gjort konkret for eleverne. Aldersmæssigt er de jo meget konkret tænkende, og nu skal de så reflektere over matematisk tænkning - så jeg har arbejdet på at gøre det konkret, så man kan forklare det til eleverne", fortæller hun. 

Hun mener, alt for meget på matematikområdet strander som ren teori, der ikke får en betydning for undervisningen, fordi der ikke er tid til at omsætte det til praksis og få det i spil i klasserne. Derfor har hun sammen med Pernille Pind udviklet og udgivet "RoS/Plakat Plus", som er et plakat- og kortsæt om regnestrategier med tilhørende lærebog ud fra sine konklusioner på PD-opgaven, så det ikke kun er hendes egen skole og kolleger, der kan få noget ud af hendes projekt.

"Det er ikke som sådan raketvidenskab, og jeg tror, mange lærere - ligesom jeg selv - gør meget af det her i forvejen. Men hvis man ikke er bevidst om det og får det italesat overfor eleverne, så de kan få støtte til at udvikle gode strategier, så får man det ikke gjort. Så jeg har sat ord på strategierne, konkretiseret det og gjort det nemt at gå til, så lærerne let kan arbejde med det og på den måde forhåbentlig gøre en stor forskel for eleverne."