Håndværk og design
0   5

H&D-formand: Ændringer i afgangsprøven kan give ekstra arbejde og dårligere prøver

En ny bekendtgørelse for prøven i håndværk og design er sendt i høring. Håndværk og design-lærernes formand er ikke begejstret. "Vi kan risikere, at prøverne bliver for snævre med for lidt plads til idegenerering", siger hun.

Hidtil er elever, der gik til prøve i valgfaget håndværk og design, blevet præsenteret for ét oplæg til hele klassen, som de har brainstormet på sammen og derefter fundet deres eget projekt at arbejde videre på. Men fra næste år bliver prøven obligatorisk, og Undervisningsministeriet har derfor udarbejdet en ny prøvebekendtgørelse, som er sendt i høring. Den fortæller, at hver elev eller hver gruppe skal trække et oplæg. Dermed skal der udarbejdes oplæg nok til, at alle elever eller grupper kan trække individuelle oplæg.

"Helt grundlæggende kan jeg slet ikke se, hvorfor man vil ændre det her. Det har fungeret glimrende, at eleverne fik en fælles problemstilling, hvor det så har været elevernes opgave at tænke kreativt i forhold til, hvordan den skal løses", siger Irene Egeskov Andersen, som er formand for Den faglige forening Håndværk og Design.  

Smallere oplæg

Irene Egeskov Andersen synes, det er svært at læse sig til i prøveoplægget, hvordan udtrækkene skal være i forhold til hinanden. Må man gerne have en fælles problemstilling for alle - fx ferierejser - og så lave individuelle oplæg inden for det. Eller skal der være forskellige problemstillinger for alle. Hun ser flere problemstillinger i den nye form.

Artiklen fortsætter under banneret

"Hvis hver lærer skal udarbejde forskellige problemstillinger og oplæg til alle elever, risikerer vi, at hvert oplæg bliver for snævert og med for mange bindinger. Og det er skidt, for der skal jo være plads til idegenerering med kreative og innovative ideer".

Derudover er der en masse praktiske problemer forbundet med den nye form.

"Jeg har svært ved at se, hvordan det skal være praktisk muligt, særligt for dem, der står med store valghold på måske 25-30 elever, som så alle sammen skal arbejde med forskellige problemstillinger samtidig i lokalet. Og hvordan skal lærere kunne ideudvikle med dem på alle problemstillinger inden for den time, der er afsat".

Udkast til Den nye bekendtgørelse for prøven i Håndværk og design

17.1 Prøven er praktisk/mundtlig

17. 2. Der udfærdiges en undervisningsbeskrivelse, hvor prøveoplæggene fremgår. Undervisningsbeskrivelsen skal omfatte oplysninger om undervisningens indhold og form indenfor fagets kompetenceområder. Desuden anføres oplysninger om organisationsform og oplysninger om praktiske forhold vedrørende prøveafholdelsen.

17.3. Eleverne kan vælge enten at gå til prøve individuelt eller i grupper bestående af 2-3 elever.

17.4. Prøven består i planlægning og udførelse af en praktisk designopgave s a mt en reflekterende samtale om opgavens løsning under prøven.

17.5. Ud fra en problemstilling formulerer læreren et prøveoplæg, der består af en designopgave. Prøveoplægget tager udgangspunkt i Fælles Mål, som har været genstand for undervisning i faget på 7. og 8. klassetrin. Prøveoplægget skal give eleverne mulighed for at planlægge og arbejde med en praktisk opgave gennem en designproces, som giver et kvalificeret bud på en løsning på en problemstilling. Opgaven skal kunne løses i hårde materialer, bløde materialer eller en kombination af hårde og bløde materialer.

17.6. Eleven eller gruppen trækker et prøveoplæg senest 5 skoledage, før det praktiske arbejde skal udføres. Eleverne kan tidligst trække prøveoplægget den 1. april. Prøveoplægget skal danne udgangspunkt for udarbejdelse af et praktisk produkt og den efterfølgende reflekterende samtale.

17.7. Til udførelsen af opgaven gives 1 time á 60 min. til planlægning af designforløbet samt 7undervisningslektioner á 45 min. me d vejledning fra faglæreren, hvor eleven påbegynder opgaven, s a mt 4 timer á 60 min. til den mundtlige prøve inkl. karakterfastsættelse, hvor censor er til stede.

17.8. Ved prøven må eleverne anvende alle fagspecifikke hjælpemidler, som har været anvendt i den daglige undervisning. Fagspecifikke hjælpemidler, som ikke kan medbringes eller opbevares lokalt, kan efter skolelederens nærmere anvisninger tilgås via internettet.

17.9. I bedømmelsen indgår elevens begrundede valg af designproces, fremgangsmåde og produkt.

17.10. Der prøves i at kunne-fremstille et konkret produkt i en designproces, hvor eleven planlægger designprocessen, og i den mundtlige samtale beskrive de valg, eleven har truffet undervejs i designprocessen og gennemføreforarbejdningsforløbet fra idé til færdigt produkt, -anvende hensigtsmæssige arbejdsgange,-bearbejde materiale i en håndværksmæssig fremstilling med fagets almindelige redskaber, værktøj og maskiner og -formgive og fremstille et produkt med en innovativ og entreprenant tilgang, der har æstetisk og funktionel værdi.

17.11. Eleverne bedømmes individuelt. Der gives én karakter. 

Skal der to lærere på prøven?

Og så er der tiden for lærere og censorer

"Det her vil give en masse ekstraarbejde for lærerne, både i forhold til at udarbejde så mange oplæg, men også i selv prøvesituationen. Det fremgår heller ikke, om begge lærere skal være med til prøven, hvis man har været to på i undervisningen med hver sin hovedkompetence. Jeg kan simpelthen ikke se, at der er nogen grund til at pålægge os ekstra arbejde, hvis der ikke er et veldokumenteret behov for ændringen, og det skal jo i så fald fremgå af censorrapporterne fra de foregående prøver", siger Irene Egeskov Andersen.

Den nye bekendtgørelse er nu sendt i høring med en fjorten dages høringsfrist. Den Faglige Forening Håndværk og design er i gang med at formulere et høringssvar. Den nye prøve vil gælde for skoleåret 2020/2021.  


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
4.271 andre er allerede tilmeldt