Anmeldelse

Dansk i bevægelse

Snup en leg i dansk i indskolingen

Her er der masser af ideer til forskellige lege og danskfaglige aktiviteter i indskolingen. Bøgerne er enkelt og overskueligt opbygget, så det er nemt for læreren at gå til, og kræver ikke megen forberedelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Dansk i bevægelse" består af to små hardbackbøger. Den første blev udgivet i 2017, den anden er helt ny. Begge bøger er inddelt i fem danskfaglige emner. Fælles for dem er emnerne om de 120 ord, ordklasser og stavelser. I den første bog er der desuden emner om rim og vokaler, og i den anden bog handler de nye emner om sætninger og ordkendskab. Selv om det ikke direkte fremgår, tænker jeg, at den første bog mest er tiltænkt de yngste i indskolingen, og toeren mere retter sig mod 2. og 3. klasse.

Fakta:

Titel: Dansk i bevægelse

Forfatter: Louise Bach Jeppesen, Kate Borland

Pris: 185

Sider: 60

Forlag: Special-pædagogisk forlag

Titel: Dansk i bevægelse 2

Forfatter: Louise Bach Jeppesen, Kate Borland

Pris: 185

Sider: 60

Forlag: Special-pædagogisk forlag

Bøgerne er opbygget sådan, at der på hver side gennemgås en aktivitet. I første bog er der således 50 forskellige aktiviteter fordelt på 50 sider. I den anden bog er der 47 aktiviteter.

I oversigtsform vises på hvert opslag, hvilke materialer der skal bruges, hvordan klassen skal inddeles, og hvad læreren skal have forberedt. Herefter forklares kort og præcist, hvad aktiviteten går ud på, og hvilke variationsmuligheder der er. Desuden er der til hver leg eller aktivitet et fotografi eller en illustration. Nederst på hver side er markeret, hvilket af de fem emner aktiviteten træner. Eksempelvis kan man om aktivitet 24 i den første bog læse, at klassen skal inddeles i grupper, at der ingen materialer kræves, at der ingen forberedelse er, og ganske kort beskrives så, hvad man skal gøre. Desuden er der forslag til variationsmuligheder.

Bøgerne er meget overskueligt opbygget, de fleste aktiviteter ser ikke ud til at kræve den store forberedelse, og materialerne, der skal bruges - for eksempel kridt og ærteposer - findes allerede på skolen.

Med materialet er der rig mulighed for nemt og hurtigt at skabe variation og bevægelse i den danskfaglige undervisning i indskolingen. Anbefales som en slags opslags- og inspirationsbog til alle indskolingens dansklærere.