Forlag: Projekt ’Lær med it’ er en succes

Knap to millioner hit har Condicacts hjemmeside danske-dyr.dk haft alene i september. For Clio Onlines danskhistorie.dk, kristendomskundskab.dk og samfundsfaget.dk er tallet 1.7 millioner. Det skyldes folkeskolen.dk's projekt 'Lær med it'.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"For Clio Online har projektet 'Lær med it' betydet en stigning på ikke mindre end 70 procent i forhold til situationen før sommerferien," fortæller Janus Benn Sørensen, der er forlagschef for Clio Online. "Det er et håndgribeligt resultat af projektet, som folkeskolen.dk står bag," skriver han i en pressemeddelelse. "Det betyder, at elever alene på vores digitale undervisningsportaler har læst, hvad der svarer til 20.000 gammeldags skolebøger på én måned."

1000 elev-wikier

"Ja, resultaterne af 'Lær med it' har været overvældende," siger Kim Conrad Petersen, som er stifter af og direktør for ConDidact.

"Vi gik med i projektet med danske-dyr.dk, verdens-dyr.dk og frilaesning.dk, og de to millioner hit er alene fra danske-dyr.dk. Men vi glæder os mest over, at elever har lagt over 1000 wiki'er på danske-dyr.dk," siger Kim Conrad.

Også Gyldendal melder positivt tilbage. Lærere, der har været inde og prøve forlagets i-bøger i projektperioden, er begejstrede, fortæller Mathias Bruun, der er chef for Gyldendal Uddannelse.

"Vi kan dog ikke dokumentere succesen med tal, da 'Lær med it' er faldet sammen med vores almindelige introduktion af i-bøgerne. Men meldingerne fra lærerne er ganske entydige: i-bogen giver super indhold til de elektroniske tavler og er tæt på at være et columbusæg, når det handler om at binde analoge og digitale læremidler sammen," siger han.

De digitale muligheder

Projekt 'Lær med it' begyndte med to spørgsmål: Hvordan kan vi sætte fokus på de mange muligheder med digitale læremidler? Og hvordan kan vi vise, at det er forholdsvis nemt at komme i gang?

Med det afsæt aftalte forlaget ConDidact og fagbladet Folkeskolens redaktion i foråret at samarbejde om projekt 'Lær med it'. Fagbladet Frie Skoler gik med, og siden sluttede forlagene Clio Online og Gyldendal sig til.

ConDidact ønskede at bruge samarbejde til vise, hvordan man på en let og sjov måde kan leve op til Faghæfte 48's krav om integration af web 2.0 i undervisningen, fortæller Kim Conrad. Og succesen var hjemme med et projekt om kæledyr, hvor et wiki-værksted var det grundlæggende element.

It-kompetencer, natur/teknik og samarbejde

På Jægerspris Skole har 2.c deltaget i kæledyrsprojektet.

"De vil rigtig gerne skrive om deres dyr," har lærer Anita Støchke fortalt til Folkeskolen. "Eleverne lærer at skrive, og de får it-kompetencer. De lærer også noget om dyrene. Natur/teknik-læreren og jeg samarbejder."

Og så er det en god sidegevinst, at eleverne nu kender mere til hinanden, mener Anita Støchkel: "Kæledyr er en væsentlig del af dem selv, og nu kender de hinandens kæledyr på tværs i hele klassen."

"Som tidligere lærer glæder det mig, at et projekt, der handler om at udbrede kendskabet til undervisning med webbaserede læremidler, også har en positiv social effekt i klassen," siger Kim Conrad.

Ikke blot bøger på nettet

Han kalder det "en af de helt store udfordringer" at udrydde den misforståelse, at webbaserede læremidler blot er bøger på nettet.

"Vi arbejder meget med at afdække de nye muligheder, som lærere og elever får med digitale læremidler", siger Kim Conrad Petersen, og ConDidact indgår gerne i et nyt projekt 'Lær med it'. I foråret sætter forlaget for eksempel fokus på læsning i uge fire, hvor et bærende element bliver frilaesning.dk, fortæller han.

"Projekt 'Lær med it' har sat et essentielt fokus på digitale læremidler, understreger Janus Benn Sørensen fra Clio Online, der fortæller, at det især er historie-portalernes forslag til undervisningsforløb - blandt andet dem om elevernes egen identitet og eleven som et historieskabt og -skabende væsen - der har fænget lærerne. Mange har også henvendt sig, fordi de gerne vil bruge portalens årsplaner. Det får Janus Benn Sørensen til at ønske projekt 'Lær med it' gentaget. Over 250 skoler er gået i gang med at erstatte bøger med it i projektperioden, fortæller han.

"Det rykker virkelig, når folkeskolen.dk er med til at blåstemple digitale læringsmidler som seriøs og fremtidssikret læring, og de digitale læringstilbud udvider sig hele tiden. Vi er for eksempel lige gået i luften med naturvidenskabelige portaler," siger Janus Benn Sørensen.

Den elektroniske tavle binder tingene sammen

"Vi vil altid gerne være med i projekter, der kan støtte og udvikle lærernes brug af læremidler og især - derfra, hvor jeg sidder - lærernes brugen af it i undervisningen," siger Malte von Sehested, der er projektleder i Gyldendal Uddannelse med ansvar for udvikling af digitale læremidler. Han forstår godt, at nogle lærere umiddelbart kan være skeptiske over for elektroniske tavler. Men kritikken er bagudrettet, mener han. "Hvis du som lærer selv skal sætte tingene sammen for at udnytte interaktiviteten, går der nemt alt for lang tid med en ikke-faglig forberedelse. Selvfølgelig kan man også bruge den traditionelle bog og den tilhørende cd, men man skal have afspilleren med ned i klassen, og hvor er nu lige cd'en?"

Med den elektroniske tavle og i-bogen bliver det hele samlet i et, mener han. I historie kan læreren uden videre vise filmcitatet med Poul Schlüters "Der er ikke fejet noget ind under gulvtæppet'-tale. I matematik kan eleverne nu lave øvelserne på skærmen - og få umiddelbar feed back.

"Klik, hør og se det med det samme. Med i-bogen kombinerer vi det bedste fra den analoge bog med de mange, nye digitale muligheder," siger Malte von Sehested.

"Og vi går ikke fagligt på kompromis, som der er set eksempler på i nogle digitale udgivelser," siger han og understreger, at i-bogen kun er én måde, hvor man uden videre kan hive øvelser og eksempler ind. Der er mange andre måder."

Det samlende ved digitale læremidler er, at læringspotentialet bliver større, det bliver lettere for både lærere og elever, og fagligheden vokser, lyder vurderingen fra Malte von Sehested, som indtil for få måneder siden var formand for Danmarks It-vejlederforening.