Tre ud af fire skoler bruger bevægelse i undervisningen i boglige fag
77 procent af landets skoler bruger bevægelse som en del af undervisningen i boglige fag som dansk, matematik og sprog. Det viser nye tal fra Dansk Skoleidræt, som nu har modtaget over 4000 tilmeldinger til deres bevægelsesjulekalender
Som en del af folkeskolereformen blev det lovpligtigt at inkludere 45 minutters bevægelse i løbet af skoledagen.
Artiklen fortsætter under banneret
På godt tre ud af fire skoler er bevægelsen blevet en del af undervisningen i de boglige fag. Det viser undersøgelsen Bevægelse i skoledagen 2018, som Oxford Research har udarbejdet for Dansk Skoleidræt og TrygFonden. 480 skoler har svaret.
Tallet glæder Dansk Skoleidræts generalsekretær, Bjørn Friis Neerfeldt.
"Bevægelse sikrer variation i skoledagen og er et vigtigt element i elevernes læring. Når de bruger kroppen, styrker det deres evne til at forstå og huske det faglige indhold. Det viser forskningen, og det er også tilbagemeldingerne fra de mange lærere og pædagoger, vi hver eneste dag er i kontakt med rundt om på skolerne", siger han og tilføjer:
"Men bevægelse i de boglige fag falder ikke lige naturligt for alle undervisere, og derfor er det så vigtigt, at vi udvikler lettilgængelige inspirationsmaterialer".
Et af de inspirationsmaterialer, Dansk Skoleidræt står bag, er en bevægelsesjulekalender. Den laves i samarbejde med TrygFonden i regi af projektet Sæt Skolen i Bevægelse.
Her åbner eleverne hver dag i december en låge, og afslører dermed en video med inspiration til at tage en pause fra undervisningen med bevægelse. 4662 klasser fra 825 skoler har meldt sig til at være med.
MERE OM EMNET