Anmeldelse Uddannelsesvejledning
0   70

”Vær nyttig, ikke hjælpsom”

Det mantra ligger hele tiden under forfatterens bestræbelser på at give vejledere inden for relationsprofessionerne redskaber til at vejlede, så det ikke bare føles godt, men også udfordrer og rykker de vejledte i deres relationsarbejde.

Relationsbaseret vejledning

Fakta


Titel
Relationsbaseret vejledning

Forfatter
Anne Linder

Pris
373,75

Sider
140

Forlag
Dafolo

 

Artiklen fortsætter under banneret

Jeg skal være ærlig og indrømme, at bogen er læst i de varmeste dage i mands minde i en behagelig liggestol. Det kan nok være en forklaring på, at Linders bog gennem de første kapitler forekommer en anelse teknisk med teorier og modeller, der alle – med nuancer i tilgangen – kan bruges til at skabe overblik og retning i vejledningen af relationsprofessionelle. ICDP, Vera, Skub – de tre dialoger, de otte temaer for godt samspil, de fire grundfænomener, de 12 strategier … Der er ganske mange begreber at holde styr på for den læser, der ikke i forvejen er bekendt med Linders stof. Undervejs i de første kapitler kan man som læser godt savne en dygtig underviser, der kan skabe overblik og sammenhæng i de mange begreber.

Men læser man til ende, falder tingene alligevel på plads i den enkle fasemodel - og så er det en fornøjelse at læse Linder – der formidler fagligt og sagligt, uden at det på noget tidspunkt bliver tørt og kedeligt. Hun inddrager ofte sig selv og sine egne erfaringer og har en god evne til at bruge metaforer, der bliver hængende i hovedet.

God vejledning defineres af Linder som vejledning, der ”skaber nyt håb, ny mening og giver nye handlemuligheder”. Linder beskriver ud fra denne definition mange af de faldgruber, selv erfarne og dygtige vejledere af og til falder i – optagetheden af at hjælpe, komme af med informationer, tale ud ad sidespor eller efter munden med mere. Disse meget genkendelige faldgruber i vejledningen – og modellernes mulighed for at hjælpe til at undgå dem – er bogens store styrke.

Bogen afsluttes med et kapitel om at være tovholder – en meget brugt, men også lidt diffus titel, der deles ud med rund hånd ved møder med professionelle. Skoler og andre institutioner, der arbejder med tovholdere, kan med fordel læse og drøfte det korte afsluttende kapitel om tovholderopgaven.

Linders bog er hurtigt læst – men kan med fordel blive liggende på vejlederens skrivebord til inspiration og eftertanke.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
63 andre er allerede tilmeldt
Blog om UU-vejledning

Har du, eller nogen du kender, lyst til at blogge om rollen som UU-vejleder? 

Vi vil meget gerne have bloggere på netværket for UU-vejledere, som vil dele ud af erfaringer, refleksioner og holdninger.

Søg om at få en blog, så kontakter vi dig hurtigst muligt til en uforpligtende snak.

Søg om at få en blog her