Anmeldelse Natur/teknologi
0   22

Fælles om det fælles i naturfagene

Kravene til fællesfaglig naturfagstænkning er med den nye prøveform ikke blevet mindre. Bogen er et must have og et must read, fordi den fanger og formidler bredden og dybden af problemstillingerne.

Det fælles i naturfagene

Fakta


Titel
Det fælles i naturfagene

Forfatter
Bodil Nielsen, Keld Nørgaard

Pris
229

Sider
165

Forlag
Samfundslitteratur

Faget natur/teknik, senere hen natur/teknologi, har i min optik fristet en tilværelse i skyggen af naturfagene geografi, biologi og fysik/kemi. Vist er der i årenes løb udgivet læremidler med en klar ambition om at favne alle klassetrin og alle faglige aspekter (her tænker jeg umiddelbart på en klassiker som Malling Becks "Natek", der nu må siges at være afløst af eksempelvis Gyldendals "Puls"). Men det har måske alligevel knebet med i samme omfang at finde eller/og kvalificere den lærer, der ikke bare tog natur/teknologi i 2.x, fordi hun i forvejen var klasselærer – eller hvor vedkommendes faglige udgangspunkt var snævert knyttet til blot ét af de klassiske fag.

Artiklen fortsætter under banneret

Senest ved indførelsen af den fællesfaglige prøve efter 9. klasse er sådanne problematikker blevet opløftet til en højere potens. Derfor er nærværende nye udgivelse så vigtig at få sat sig grundigt ind i.

”… behandler undervisning i hvert af de fire kompetenceområder … et særligt kapitel om den fællesfaglige prøve … arbejde med problemstillinger inden for de seks fællesfaglige fokusområder …”. Således citeret fra forordet, som det kunne være fristende at bruge resten af anmeldelsen på, fordi bogens indhold i den grad holder, hvad titlen lover. Jeg er i det mindste ikke bekendt med, at der skulle findes andre materialer, der netop kommer så grundigt og så fagligt kvalificeret omkring det fælles – så at sige på langs af skoleforløbet fra 2. til 9. klassetrin såvel som på tværs af fagene i den udstrækning, de nu optræder på de enkelte årgange.

Det største scoop for dem, der tumler med også at prøveforberede eleverne, vil måske være den afsluttende, minutiøse gennemgang af konkrete eksempler på undervisningsforløb. Det kan dog ikke anbefales at læse bogen bagfra – hvis du således kun ”når til” anden del, går du glip af konteksten …

Sjældent har så mange (af os lærere) haft så få (forfatterne) at takke for så meget – her altså hvad angår formidling af uundværlig viden og forslag til praksis på et felt, der for nuværende langtfra kan være opdyrket i tilstrækkeligt omfang. En lancering for to år siden ville have været endnu mere velkommen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Naturfagsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for naturfagene, dvs. natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. I samarbejde med Danmarks fysik- og kemilærerforening, Biologforbundet og Geografforbundet.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.383 andre er allerede tilmeldt