Anmeldelse

Læseraketten 2018

Kulturforskelle og tolerance

"Læseraketten" er en tretrinsraket for 0. til 8. klasse om Jordan og om de mange flygtninge, især fra Syrien, der bor i Jordan. Materialet fortæller spændende og i børnehøjde om levevilkår i dette område.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Læseraketten" er et materiale, som indeholder meget forskelligt materiale om Jordan og dermed også om konflikten i Syrien. Materialet er produceret og sammensat af Oxfam Ibis, og det er 15. år i træk, de udgiver et sådant materiale om et problemfyldt område i verden.

Fakta:

Titel: Læseraketten 2018

Forlag: Oxfam Ibis

Målgruppen er børn mellem 0. og 8. klasse, og en tretrinsraket fører læseren frem fra informationer om landet, til hvordan der skabes kontakt til børn i Jordan. Der findes små fortællinger om livet i Jordan eksemplificeret ved konkrete børn. I trin tre kan man blandt andet fordybe sig i noveller, der beskriver de store menneskelige problemer, de enkelte indbyggere oplever.

En tekst for de yngste elever handler om, at børn i Jordan modtager post fra danske børn. Vi er i absolut børnehøjde, når der står: ”Rhoda bliver meget glad for, at der er så mange børn i Danmark, der har skrevet til hende”. Et par sider længere fremme er der link til fakta om Jordans dyr og natur. Et af de omtalte dyr er naturligvis dromedaren, hvor man får forklaret, hvorfor den er så egnet til livet i det meget tørre land.

Trin to for de mellemste elever starter med en historie om Muna, der lever i en flygtningelejr bestående af telte og containerhuse. ”Foran hvert hus står en stor vandtank. Det er midt på dagen, og solen står højt på himlen".

Til beskrivelse af teksterne på trin tre kan tjene et par linjer fra ”Anstalten for Accelereret Aggression”: ”Høje skrig vækker mig. Der er én, der er ved at få et anfald”. Hovedpersonen og de andre børn i familien viser sig at være anbragt på en anstalt for kræftramte, men de tilgrundliggende testresultater viser sig at være yderst tvivlsomme. Hovedpersonens stedfar ville ikke have hende boende, og trangen til hævn bliver enorm. Slutningen på historien rummer flere muligheder for fortolkninger af, hvordan historien ender.

I materialet kan lærere og elever søge forskellige veje i arbejdet. En lærervejledning byder på forslag til arbejde med fakta om landet og dets situation, med de syriske flygtninge og med at skabe personlig kontakt til skoler og organisationer. Man kan vælge at arbejde på nettet med materialets tekster og mangfoldige billeder, eller man kan søge andre kilder, hvortil der gives mange tips.

Efter min mening har vi at gøre med et rigtigt spændende og højst aktuelt materiale. Elever bliver her oplyst om forholdene for beboere og flygtninge i store dele af verden. De allerfleste har set klip fra tv om dette store problem, og i "Læseraketten" har dygtige mennesker omsat dette vanskelige stof til børnehøjde uden at falde i den grøft kun at skildre, hvor forfærdeligt det er. Livet består også i Jordan af både glæder og sorger.

I materialet indtager den meget debatterede novelle af Özlem Cekic bare en lille del og er i øvrigt set fra mit synspunkt en fin fortælling om kulturforskelle og om tolerance. Præcis hvad det samlede materiale bidrager til. Hvad kan være vigtigere? Dygtige mennesker gjort dette vanskelige stof alderssvarende.