Debat Ordblind/læsesvag
1   2

Om ordblindhed

Nu jubles der i såvel Undervisningsministeriet som i Ordblindeforeningen over, at flere og flere elever får diagnosen ordblind. De diagnosticerede har svært ved at sammenkde bogstavstrenge og sproglyd, hvilket var årsagen til indstillingen til test. Eleverne får diagnosen og ret til særlig hjælp. Så langt så godt. MEN: Test og diagnoser fortæller intet om årsager til problemerne. Gennem 50 år har jeg arbejdet med ordblinde. Over 70 procent af elever med diagnosen ordblind har vanskeligheder med opfattelse af visse formanter (fonemernes byggestene). I dag vil man sige APD (Auditory Processing Difficulty/Disability/Disorder). Lidt færre har problemer med nogle visuelle funktioner, og cirka halvdelen af de ordblinde har problemer på begge områder. Begge dele kan der gøres noget ved! Hvorfor i himlens navn gør man det så ikke?


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Specialpædagogiknetværket er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik

Læs mere om de faglige netværk
8.708 andre er allerede tilmeldt
Vind hotelophold i julequizzen

Juletrae

Så er det december, og Folkeskolen.dk har sat nogle kasser vin og et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller på højkant i en adventsquiz. Der kommer nye spørgsmål hver søndag i advent, så følg med og forøg dine vinderchancer.

Tricks