PD-projekt Matematik
0   196

Lærerprofession-vinder: Vær opmærksom på de elever, som tæller på fingre

Elever, der ikke kender og bruger smarte regnestrategier for at nå resultatet, har langt større risiko for at komme i matematikvanskeligheder – men det bliver først synligt sent i deres skolegang. Derfor skal matematiklærerne allerede i indskolingen arbejde bevidst med regnestrategier, så eleverne går fra at tælle til at regne.

Vi starter med et lille eksperiment: Hvad giver 5 + 6?

Det korrekte svar er 11. Det nåede du måske frem til uden de store problemer. Men kan du svare på, hvordan du fandt ud af det? Talte du på fingre? Tænkte du '5 + 5 giver 10 og så er der én ekstra fra 6'eren - derfor bliver det 11'? Eller kendte du blot svaret, fordi det ligger på rygraden? Og vigtigere: Ved du, hvilke metoder hver af dine elever ville bruge?

Artiklen fortsætter under banneret

"Det kan virke en smule absurd at bruge så meget tid og energi i en PD-opgave på, hvordan elever lægger to tal sammen. Men deres regnestrategier har bare utroligt stor betydning for deres risiko for at komme i matematikvanskeligheder senere, for det slår ikke til, hvis eleverne ikke har forskellige hensigtsmæssige strategier, de kan bruge. Derfor er det vigtigt at arbejde bevidst med regnestrategier."

Sådan forklarer Maria Grove Christensen, lærer og matematikvejleder på Sofiendalskolen i Aalborg, baggrunden for sin PD-opgave, som netop har vundet førsteprisen ved årets Lærerprofession.dk-prisuddeling. Her har hun undersøgt, hvor bevidst indskolingens matematiklærere arbejder med at undervise eleverne i regnestrategier - og hvordan hun som matematikvejleder kan være med til at sørge for, at hendes kolleger har den viden og de redskaber, der skal til for at løse opgaven.

Det giver problemer at tælle

Det viste sig i Maria Grove Christensens undersøgelse, at selvom lærerne havde en god fornemmelse for størstedelen af deres elever, blev der ikke arbejdet systematisk med elevernes regnestrategier - og derfor viste det sig, at nogle af de elever, lærerne anså som stærke, i virkeligheden brugte meget rigide strategier for at regne.

"Det er helt ok at tælle på fingre nogle gange, når man skal lægge to tal sammen - det gør vi alle sammen ind imellem. Men det er ikke hensigtsmæssigt at tælle sig frem hver gang. Derfor skal eleverne dels have et stort repertoire af smarte strategier at vælge imellem, og dels være i stand til reflekteret at vælge, hvilken strategi der er bedst i forskellige situationer", fortæller Maria Grove Christensen og understreger, at det kan få stor betydning for eleverne senere i deres skolegang, hvis de ikke lærer regnestrategierne tidligt:

"På indskolingens niveau kan nogle elever fint klare sig igennem ved at tælle - og nogle gør det så vanvittigt hurtigt, at lærerne ikke opdager, at det er den metode, de bruger. Vi opdager det heller ikke i tests, for her er det kun elevernes evne til at finde det rigtige resultat og ikke vejen derhen, som bliver målt. Men senere kan eleverne komme i matematikvanskeligheder, fordi det er for ressourcekrævende og ikke slår til at tælle sig frem til resultaterne på mere komplicerede opgaver."

PD er blevet til læremiddel

For at kunne arbejde bevidst med at lære eleverne smarte regnestrategier, er man nødt til at undersøge, hvilke strategier eleverne allerede kender og bruger. Maria Grove Christensen har i sit arbejde brugt cand. scient. Pernille Pinds materiale ROS-plus, som står for Regning, Observation og Strategi. Det var en øjenåbner, for selvom hun i forvejen underviste i flere af de elementer, materialet handler om, havde hun ikke 'slået den sidste sløjfe', som hun selv formulerer det:

"Jeg havde ikke italesat de forskellige regnestrategier i klassen, og det gjorde en stor forskel for mig som lærer, da jeg blev mere bevidst om strategierne - og især at få det gjort konkret for eleverne. Aldersmæssigt er de jo meget konkret tænkende, og nu skal de så reflektere over matematisk tænkning - så jeg har arbejdet på at gøre det konkret, så man kan forklare det til eleverne", fortæller hun. 

Priser og vindere

Førsteprisen er 10.000 kr., et boggavekort på 3.000 kr. fra Akademisk Forlag og en Mano-kande fra Kähler Design tik til Maria Grove Christensen:

  PD: Mange lærere arbejder ikke bevidst med regnestrategier

Andernprisen på 6.000 kr., et boggavekort på 3.000 kr. fra Hans Reitzels Forlag og en Mano-kande fra Kähler Design gik til Janus Lybro:

PD: "Er tiden slut, når den er gået?"    

og tredjeprisen på 5.000 kr. og et boggavekort på 3.000 kr. fra Hans Reitzels Forlag og en Mano-kande fra Kähler Design gik til Rikke Holm Hammer:

PD: Svagtseende og blinde teenagere trives ikke i skolen 

Hun mener, alt for meget på matematikområdet strander som ren teori, der ikke får en betydning for undervisningen, fordi der ikke er tid til at omsætte det til praksis og få det i spil i klasserne. Derfor har hun sammen med Pernille Pind udviklet og udgivet "RoS/Plakat Plus", som er et plakat- og kortsæt om regnestrategier med tilhørende lærebog ud fra sine konklusioner på PD-opgaven, så det ikke kun er hendes egen skole og kolleger, der kan få noget ud af hendes projekt.

"Det er ikke som sådan raketvidenskab, og jeg tror, mange lærere - ligesom jeg selv - gør meget af det her i forvejen. Men hvis man ikke er bevidst om det og får det italesat overfor eleverne, så de kan få støtte til at udvikle gode strategier, så får man det ikke gjort. Så jeg har sat ord på strategierne, konkretiseret det og gjort det nemt at gå til, så lærerne let kan arbejde med det og på den måde forhåbentlig gøre en stor forskel for eleverne."


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

De bedste professionsbachelorprojekter og pædagogiske diplomprojekter

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.928 andre er allerede tilmeldt

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
7.231 andre er allerede tilmeldt